Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Tysk varning för Internet Explorer

Tysk varning för Internet Explorer


Tyska myndigheter råder nätsurfare att använda andra webbläsare än Internet Explorer. Varningen utfärdas efter det att Microsoft medgivit att IE varit den svaga länken i de cyberangrepp som nyligen drabbat Google och andra företag och som Google skyllt på kinesiska hackare.

Microsoft arbetar med att täppa till säkerhetsluckan, men hävdar att riskerna är små och ger tills vidare användare rådet att ställa in säkerheten i bläddraren på "hög", vilket dock också gör det omöjligt att surfa på många sidor. Men tyska myndigheter tycker enligt BBC att sådana åtgärder är otillräckliga.

Grahamn Cluley på antivirusfirman Sophos ser en risk i sig att kunskapen om att säkerhetsluckan gjorts allmänt känd.

- Kunskapen om hur det går att utnyttja den här svagheten finns nu på internet, så det är fullt möjligt att alla nu passar på, säger han till BBC News.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Fråga o God Fortsättning alla IS-are..

Om jag installerar t.ex. Orca Browser kan jag få med alla mina Favoriter o.dyl. från IE?
Orca(Killer Wale..)lite illavarslande...

Gammal men fortfarande igång

Bara för att impa:cogito ergo sum,fritt översatt:jag har Facebookkonto,alltså finns jag...
@bln

Vad skall du med den webbläsaren till. IE är perfekt.

Du kan prova Google Chrome om du vill testa din förmåga.
Där kan man ta med sig sina favoriter. Det vet jag.

Mitt råd. Har prövat Osca i tio minuter. Visst, det är inget fel på läsaren. Men då är Firefox bättre än Orca som är ganska snarlik. Men jättesvår att få bort allt vid en ev avinstallering. Kräver Unlocker för att få bort skrivbordsikon. i alla fall för mej.
I of. så får man med allt från IE om man begär det. Eller FF också om man så önskar. ( Om jag nu minns rätt )

Säkerhetshålet i IE gäller väl endast IE6.
Annons
Efter den tyska varningen mot att använda Microsofts webbläsare Internet Explorer följer nu Frankrike efter. Den franska myndighet som övervakar hot på nätet råder användarna att byta till andra webbläsare.

http://www.svd.se/naringsliv/it/ny-varning-for-internet-expl
orer_4113917.svd
Notera att säkerhetsproblemet verkar gälla nästan alla IE inte bara IE6.
http://www.microsoft.com/technet/security/advisory/979352.mspx
@Jojje

Det verkar inte som vi Svensson´s behöver bry oss.

www.realtid.se/TT/TT.asp?id=48382
man kan ju undra vem som underblåser detta
och i vilkas intressen
En svensk expert tonar dock ner riskerna för vanliga användare. Hahhha vart jobbar den experten? Microsoft?
Och förstår Symantech för det var väl McAfee som hittade problemet.
Jagar man upp sig för detta , då skall ni stänga av era datorer.

ta en bok och gå i idee.
Ladda ner uppdateringen som kommer kl 1900 i kväl,l den ska hjälpa mot felet ,enligt text tv

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem