Lördag 4 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

1april nya pålagor

1april nya pålagor

Efter den 1 april kommer usb-minnen och externa hårddiskar att kosta extra på grund av utökade ersättningsavgifter till upphovsmän. Prispåslagen ser ut att bli från 80-220:- ungegfär. Kommer detta att göra att prylarna blir billigare eller kommer en gråimport från utlandet , liknande CD/DVD skivor att öka.
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

haha leiake,

du är beroende...

vad säger du om en skatt på möjligheten att köra för fort på vägarna? bilarna är ju ganska snabba idag...
Wacko

"vad säger du om en skatt på möjligheten att köra för fort på vägarna? bilarna är ju ganska snabba idag..."

Trodde det redan fanns idag, finns det inte nånting som kallas bil/vägskatt?
Myndigheterna kan ju lägga skatt på allting.

Bara det blir rättvist så har jag inget emot detta system. Men något är fel när
så många kan "krångla" sig ur.

Den ena efter den andra åker ju fast i skattekontroller. Det är inte bra.
Tänk på att det finns en människa i slutändan som mår dåligt. Att åka "dit" är
inte roligt. Jag känner några. Sömnlöshet!!

Många är psykopater. Dom bryr sig inte. Fattar ingenting.
Vadå! Skatt! Vad är det för något.
Annons
Brinken!

Det finns en skatt för att köra på vägarna men inte en skatt för möjligheten att bryta mot lagen och köra för fort. Alltså att man låter alla betala böter i form av skatt men det är bara vissa personer som kör för fort och bryter mot lagen.

Avgiften på hårddiskar är precis dettta, ett kollektivt straff för att några väljer att fildela på ett olagligt sätt.
I andra branscher blir man anmäld för stöld och ev också bestraffad genom rättsväsendet men inte genom avgifter i förväg för någonting man kanske skulle tänkas göra.

prispåslaget skall ses som en inkomst (vinst) till upphovsrättsinehavare kollektivt.

det är ju inte fult att ha vinst på sin näring idag.
Nej det är inte fult att ha vinst på sin näring men hur kopplar du samman "artister" och hårddiskar?
Deras vinst borde väl vara på sålda skivor, filmer mm och inte avgifter på hårddiskar.
Wacko
fråga inte mej varför det har blivit så här

jag ser påslaget bara som ett ba sätt att betala upphovsmakarna.
nu när vi inte har bättre sätt att göra det på.
Göcke!

En lurig värld vi lever i minst sagt.
Avgiften är egentligen för "vår rätt att fritt kopiera" musik, filmer mm. Har ingenting med piratkopierade filer att göra för detta är fortfarande olagligt... allt enligt Swedecopy som äger frågan.
Att det sedan går att använda diskarna till annat än att kopiera musik mm bryr dom sig inte så mycket om.

Tyvärr så har man inte så mycket att sätta emot när stora organisationer med mycket slantar lobbar i de politiska korridorerna.
Wacko
visst är det lurigt
företagen kan ju svära sig fria genom att köpa diskar utan pålagan.
om de registrerar sig som företag.
Wacko+Göcke!

Ni är för Gooa!! Bråka om en sådan "skitsak" som "stimpengar".

Jag tittade på Melodifestivalen igår kväll. Det blir inget väsen om upphovsrätten
i dessa fall. Möjligen en kostnad för att slänga dom på soptippen.

När Nanne Grönvall började att "jönsa" sig. Då började jag nästan gråta.

Behöver jag säga att jag är besviken. Mina licenspengar på något så dumt.

Lägg ner detta jippo. Det är ingen underhållning längre. Det är ett fiasko.

P.S Nästa lördag sitter jag och "glor" igen.




Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem