Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Lösenord??

Lösenord??

Jag har en god vän som fått ett konstigt problem med datorn. ( Ärligt köpt skall tilläggas). När man startar upp den så kommer först logotypen på datorn upp men sedan direkt ett lösenordsfönster i DOS-miljö??, systemet är Windows 7.

Det går inte att starta upp från skiva heller.

Vad tusan kan ha hänt??. Frågat personen som säger att han tror han var inne i BIOS och härjade en sen natt........

Tacksam för någon förklaring samt är det bara att köpa ny hårddisk nu?

/Åke
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

han kan ju ha lösenordsskyddat bios
och varför skall han då byta hårddisk

lös problemet istället
jag förstår min dumma fråga, problemet är att det finns inget lösenord att skriva in som han kan komma på?
åke!

Går det inte med Windows skiva. Det kanske är en recoveryskiva i datorn.
Då klickar man på F8-10. Lite olika.

Men har han varit inne i BIOS och rotat så det blir det inte lätt.
Du måste in i felsäkert läge, och ändra till "ladda" från skiva.

Min "fabriksinställning" heter numera avancerad återställning i Windows7.
Men den kanske inte går i detta läge.

Då blir det att kontakta datadoktorn.
Annons
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Choosing-an-advanced-recovery-method


Här är min fabriksinställning.
får du en fråga om lösenord, finns det ett lösenord
Tycker jag känner igen detta. Kan det ha med användarkonto att göra? Kommer han in om han bara klickar på där det står lösenord?
Om man plockar ur biosbatteriet så blir bios nollställt och lösenordet försvinner..
Har personen kunnat använda datorn innan han/hon har varit i BIOS och ändrat (medvetet/omedvetet) i den så har han/hon själv satt lösenord i BIOS-et vilket han/hon borde komma ihåg.

Att byta hårddisk hjälper inte eftersom lösenordet inte är i operativsystemet utan i själva BIOS-et och att försöka göra "leiakes berömda fabrikare" är med dömt att misslyckas.

Har personen inte kunnat använda datorn innan då har den som sålde satt lösenord och då får man kontakta säljaren i frågan.

Googlar man på bios password eller password in bios så finns det mycket att läsa om hur man går till väga att ta bort lösenordet i BIOS beroendes på typ av moderkort och typ av dator om det är stationär eller lapptopp.




PS
Emans tips funkar i de flesta fall ....

Har en ny HP lap top, Windows 7, sedan någon vecka. Fick problem med lösenordet, vet att jag skrivit rätt. Begärde till sist återställning av lösenordet

Men innan jag hann fylla i de begärda uppgifterna kunde jag logga in på lösenordet

Nu får jag upp 2 alternativ att välja på på min e-mail

Endera återställ lösenordet eller fylla i att jag inte begärt någon återställning

Klistra in en massa rader och skicka med Webbläsaren

Har ingen aning om hur jag skall göra

Sen ett problem till

I ett kör kommer det upp att Grafik-Drivrutinen ADM slutat fungera men att felet är åtgärdat

Trodde i min enfald att jag skulle slippa alla "skyltar" som jag inte förstår, men icke

Någon hjälp att få ifrån er, vore önskvärt

Berit
DedaPera!

Min "fabrikare" går inte i alla lägen. "åke" nämner ärligt köpt. Bara det är ju
lite marigt. Hur köper man oärligt.

Datorer är svåra att sköta när dom är ärligt köpta. Troligen blir dom värre att
sköta om man köpt dom oärligt.

Köp inte grejer som inte är godkända av Windows. Dom har kollen
på allt snart.

Har ni inga bekymmer innan, så får ni i så fall.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem