Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Bredband. telefoni o TV

Bredband. telefoni o TV

Har någon här på forumet någon erfarenhet av fibernät kontra ADSL.

Jag har ett antal timmar försökt utröna om fiber är bättre än ADSL, men inte kommit fram till någon lösning på problemet.

Är fiber "stadigare" än ADSL?
Hur mycket bandbredd "stjäl" övriga tjänster (TV och telefon)? Telia påstår att TV:n tar c:a 10 Mbit av bandbredden.
Laggar det mer eller mindre i fiber än ADSL?

Jag har idag Telia ADSL 30 Mbit/sek och enligt Tele2 ska 10 Mbit/sek fiber vara snabbare och stabilare. Detta är ett påstående jag inte köper direkt av, men det kanske är så att jag inte är tillräckligt kunnig.

Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

leiake!!

Har man varit kund hos telia sedan urminnes tider! Kan man förhandlar fram det avtal man vill!!

För mig gäller 1 år i sänder!! Annas är det ajöss!
Finns det någon som har erfarenhet av om driftsäkerheten/hastigheten (vid ex.vis surf) är bättre eller sämre med fiberkabel än med ADSL?

leiake! Man skulle kunna tolka ditt svar som att du är mer nöjd med ADSL än fiber.

I så fall, varför?

min adsl anslutning har grävits av 4ggr på 10år

min glasfiber har aldrig grävits av på 10år

min internetleverantör på fibern har strulat minst 3ggr per år i 10år
utan att de påstår att det är deras fel.

min internetleverantör för ADSL har haft två avbrott på 10år som de även har medelat i förväg att de ska utföra.


osv
vad jag försöker säga är att allt är relativt.
Annons
bsv!

Fiber är bäst, men nu har jag haft Telia i flera år och dom kan inte leverera annat
än ADSL till min adress. Dessutom har jag TV,bredband, telefon och mobil hos dom. Vill jag hoppa av så kostar det säkert 15.000:-.Bortkastat.

Jag bryr mig inte om det är fiber eller ADSL. Huvudsaken är att det fungerar som
jag vill. Man kan ju inte vara mer än nöjd. Eller.......

Det är som att ha en Ferrari på 400 hkr som har en toppfart på 350 km/tim för
att åka och handla falukorv på ICA. Det kallas visst för"overpace",

Fiber är givetvis bäst om man är på "bettet" med spel on line och sådant, men
det tåget har gått för min del. Knappt jag klarar Angry Birds på datorn.

Göcke!

Allting är relativt. Man behöver inte ha allt det nya, men det är svårt att stå emot.


Bredbandskollen är en mycket bra site med mycket mer information än bara att kolla sin befintliga uppkoppling.

När jag var inne där idag kunde jag utläsa att mitt nuvarande ADSL har en förhållandevis bra hastighet, och om jag ville byta till fiber för att få snabbare (och förhoppningsvis säkrare) uppkoppling måste jag satsa på en 100 Mbit fiberuppkoppling.

Jag tror att jag ska göra det, men hur som helst tack för era synpunkter.

skaffar du fiber , så finns det i princip inga begränsningar i fibern, bara hos din internetleverantör
Men leiake, 2500:- i kvartalet? Är inte det galet dyrt? Själv betalar jag drygt 750:-i kvartalet för både telefoni och bredband och tycker det är i mastigaste laget. Men du lade väl kosingen på hög när du krängde bilar, hehe?
Hej bsv..
Har haft ADSL tills för 4år sedan..Fungerade utmärkt...
Fastighetsägaren drog in fiber..öppet nät...Provade ett antal olika leverantörer...Fick erbjudande från Telia för ett år sedan..(Bredband / TV & telefon)....Har 100/10 på bredbandet...72 Tv kanaler!!! & telefon....Betalar 390:-/mån...Kommer att öka med 20:- efter nyår....Fungerar klockrent...Inte ett enda avbrott på någon av funktionerna....Har kontrollmätt hastighet vid olka tider & belastningar..Aldrig under 98% av utlovad hastighet....
Som du förstår tycker jag att "Fiber" är bara +++++++++++++
IvoBaloo!

Så dyrt blir det om man gör som i Lyxfällan på TV 3. Köper allt som rör sig.
När anhöriga inte vill vara med längre så ringer man till TV3 och gråter.

Jag ringde, men dom vill inte ha gamla gubbar för dom gråter inte.
I dag skall alla gråta i TV, annars blir det inget tryck. Snart står väl Anders Borg
och gråter i TV1 för att Sverige är så skuldsatt.
Men då är det försent.



Sammandrag av faktura

Abonnemangsperiod 10 mar - 9 jun 2012.

B0000888031

Kombinationsabonnemang

1 467,00

Tv

1 021,50

Belopp

2 488,00










Jeeeeesus vilket pris!!! leiake!!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem