Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Edge

Edge

Varje gång som jag stängt ned webbläsaren, t.ex. på kvällen, och startar den på morgonen igen, så måste jag logga in igen, t.e.x på Internetstart och andra ställen, som Norrköpings tidningar. Banken kommer inte ihåg mitt personnummer fast det är ikryssat att de ska minnas det. Andra sidor med, på nätet, måste jag logga in i på nytt.
Är det någon inställning i Edge som jag har glömt att ställa in? Och var isåfall?
Windows 10 och Edge
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Tillåt cookies
Och sen något skydd som rensar när du stänger.
Under Sekretess och säkerhet : Cookies - Blockera inte cookies..
och Under radera Webdata så är det några rutor. De som är ifyllda är: Webbhistorik, Cookies och sparade webbplatsdata, cachelagrade data och filer, Flikar som jag nyligen sparat undan eller nyligen stängt, Nedladdningshistorik. Sedan kommer det oifyllda tomma rutor, som alltså inte raderas: Autofylldata inkluderar formulär, Lösenord, Medielicenser, Webbplatsbehörigheter. Dessa är alltså inte ibockade
Cookies rutan ska vara tom annars så raderas kakorna varje gång du stänger webbläsaren och därav måste logga in hela tiden
Annons
Tack. Provar med det nu
Hur gick det Iggesörping?

Det borde funka nu med att banken kommer ihåg personnummer och att logga in på sidor utan att behöva skriva in lösenord hela tiden.
Tack DedaPera Nu fungerar det. Det har varit så här länge och jag har missat den där rutan Det stod på ett ställe, Under Sekretess och säkerhet : Cookies - Blockera inte cookies.. så därför missade jag att det fanns ett ställe till..
Jättetack
Lätt att missa. Även om frågeställningen har upprepats 100tals gånger. Och svaret lika så.
Nu var det likadant igen. Ibland brukar jag inte kryssa ned webbläsaren, men det gjorde jag nu, och då måste jag slå in lösenord och sånt igen, fast det står "Kom ihåg mina uppgifter" Även till den här sidan. Men här räcker det med att ställa markören det tomma fältet för användarnamn och klicka, så fylls både det och lösenord i
Du har förmodligen lyckats att rensa cokies frivilligt eller ofrivilligt.

Antingen med inbyggda cokies rensaren i webbläsaren eller tredjeparts program typ CCleaner eller liknande.

Dom kan även rensas när webbläsaren uppdateras eller winupdate.

För mig händer det ibland när Firefox uppdateras men det får man räkna med.
Kan även rensas när hemsidan uppdateras.

Kolla i Edge om cokies är ibockat igen.

Att spara inloggningsuppgifter bestämmer man själv för varje webbsida man loggar in på genom att svara JA eller NEJ när man blir tillfrågad om dessa ska sparas. Som här på IS där man bockar in rutan "kom ihåg mina uppgifter".

Windows 10 är jag ovän med (nu får jag Göcke på mig igen men det bjuder jag på ) så jag har den datorn som reserv så länge min Win 7 dator funkar.


På Internet Start är det så att mina uppgifter finns kvar, klickar jag i rutan för användarnamn så dyker det upp där och även lösenordet, så jag behöver bara klicka så är jag inloggad igen... Jag har kikak nyss i Ccleaner och där hittade jag att jag kunde spara vissa cookies, så jag sparade Internetstart, banken och en lokaltidning som jag prenumererar på, så nu får vi se om detta hjälper

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem