Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Skurlov

Skurlov

Vad jag förstår så är det sportlov i skolan denna vecka.
När jag började i folkskolan för ganska länge sedan så fanns det inget som kallades sportlov. Vad jag minns så fanns det två lov nu på hösten.
Det ena var potatislov. Det var när potatisen skulle plockas. Det andra kallades för skurlov. Då skulle skolans trägolv renskuras med vatten och grönsåpa.
När vi då på hösten kom tillbaka till skolan hade eventuell skosvett och andra personliga inpyrda dofter ersatts av frisk doft av skog och grönsåpa
.
Under mina två första år i småskolan uppvärmdes skolsalen, som var gemensam för första och andra klass, med en i skolsalen placerad vedkamin. Den eldades med björkved. Vi var på så vis lite före vår tid nu.
Ty i dag är det ju ofta inne med att ha en braskamin i en bostad.

Utedasset låg i en på skolgården liggande träbyggnad. Kyrkan som var granne med skolan hade också dass vägg i vägg i samma byggnad.
Detta gick ofta bra, men kunde ge upphov till konflikt.
Det sägs att en ny på orten, något tankspridd präst, före högmässan på söndagen gick på dass och förväxlade sin portfölj med det lösa dasslocket.
Det blev inte något mässfall men väl ett samtalsämne i bygden, även om det nu var en skröna.
Antal svar på detta inlägg: 2
Min hustru gick första två åren i skola i Värnberg i uppland det var tre årskullar i samma klassrum 1,2,3 och de delade 4a utedass på 20elever. Hon minns även potatislovet och skurlovet.
Hennes mor som gick i skola på österlen minns det som rovlov och inte var det lov inte utan hårt arbete i rovfåran.
Här i Dalarna kallas det läslov, sportlovet är på vintern.
Under min skoltid existerade ej ngt längre lov på hösten.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem