Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn till TV

Datorn till TV

Hej...
vad behövs för att överföra bild och ljud från datorn till tv?jag köpte en sladd...fast den passade inte.....min dator har inte SVHS och scart....vad ska jag köpa?
Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

En ny TV.
Har din Dators grafikkort tvout/videout
Datorer brukar inte ha varken SVHS (vad det nu är för kontakt) eller scart. De brukar ha composit eller s-video utgång på grafikkortet, Scart kan man säkert få på något extra tv-kort.

För att föra över bilden till tv så behöver du en scartadapter i tvn som har composit och en left och en right ingång för ljud. Sedan en composit kabel till datorn och ja ljudsladdar. Om du nu inte har en s-video utgång endast på datorn de ger sämre kvalite än composit men funkar.

Och för att hitta det du behöver går man bara till närmsta ONOff eller annan butik som säljer sladdar och säger att du vill koppla datorn till tv:n så har de en hel uppsjö med paket med alla sladdar i.
Annons
glömde säga att endel nya grafikkort och även bärbara har en kontakt som både har composit och ljud ut men då får man alltid en adapter med när man köper grejerna.
sorry för 3:e inlägget här

Blanda ihop komposit och s-video som vanligt, s-video är den med bättre kvalité.
Testa även ladda hem ett program som heter tv tool http://www.majorgeeks.com/download403.html mycket bra program,man får prova programmet ett antal veckor.
sorry. här kommer en bättre länk,http://tvtool.info/index_e.htm
haha.....ok..tack.....min dator har inte tvout/videout...jag vet inte var jag ska sätt in kablen i min dator de finns igen som passar.....
Leif: Så länge det finns scart så behöver ej en ny TV införskaffas. Man kan köpa en adapter, eller själv modifiera om en kabel så att man omkonverterar en S-video signal till en compositsignal. :)

Rob: S-VHS och S-video är såvitt jag vet samma sak, fast man använder olika namn?
Fajjer nepp är inte samma sak.
S-video = hårdvaru standard
S-VHS = band/signal standard

vince antingen har du en utgång eller så har du inte. Och har du ingen så får du införskaffa ett nytt grafikkort eller ett tv-kort med tv-ut. Idag finns det ingen av standard kort med nvidia eller ATI krets på som inte har tv-out.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem