Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Göra hemsida?

Göra hemsida?

Är det någon som är intresserad av att göra en hemsida åt mig? Det enda jag kan erbjuda är 100-200 kronor för en färdig design som jag är nöjd med, jag vet att det är ett skambud men jag har inte nå mer pengar att erbjuda. :/

Hemsidan ska handla om mig och min rullstolstennis "karriär" vid intresse maila mig på alexander.hansson@telia.com

/Mvh Alexander
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3

Bättre kan du Gösta
Alexander:
Du behöver INTE knaggla med html-kod.
Jag gjorde detta tidigare - men nu använder jag bara Frontpage - ett program som ligger i office-paketet.
Office är ju ganska dyrt - men det finns gratisprogram oxo - där du kan skapa en hemsida utan html-krångel.
Du lägger in bilder och text - ändrar bild och textstorlek - och du ser hela tiden det du skapar. Wysiwyg heter nog detta tror jag.
(What you see is what you get).
Jag har gott om tid - som sjukpensionär - så om du vill så hjälper jag dig gärna helt gratis. Jag har 5 hemsidor ute - skulle bara tycka att det vore kul att fixa en till dig.
Maila mig på svaneholm@gmail.com om du vill.
Svanen.





Arrghh...
Jag blir så trött!! Jag har hållit på med professionell webbdesign i snart 10 år nu, och det jag kan säga med säkerhet är att:
lär du dig HTML så kan du göra precis vadsomhelst...
Det finns WYSIWYG (What You See Is What You Get) program i parti och minut... men när man inte får layouten i WYSIWYG programmet precis som man vill, det ligger DIV eller P eller SPAN taggar i koden som flyttar tabeller eller ramar... då är kunskaperna i HTML guld värda, och du kan lätt hoppa in i koden och ändra det som inte editorn kan....
Och Frontapage... detta virusliknande huvudvärksprogram som lägger in egna taggar, klumpar ihop koden till oigenkännlighet.
Nä... Frontpage var ute redan på 90 talet när det kom.
Jag använder Dreamweaver MX , det enda webbredigerings program som mig veteligen indenterar taggarna och gör koden läslig... (det finns säkert andra). en suverän FTP klient som laddar upp dina filer snyggt och säkert poå webbservern utan krångel ligger direkatnsluten i programmet.
Om du absolut inte vill klabba med koden, kan du ju alltid köra med NetObjects Fusion som ger dig fria händer att själv skapa dina sidor som du själv vill ha dem, för att sedan generera ut sidorna i HTML, men glöm att försöka redigera koden sedan!

regards
:Mokos:
www.mokos.webb.se
Annons
Oj Oj Oj Cristian
Vad du är AARGGHH HeeHee
Jag skrev oxo helst i HTML ( Numera blir det nog mest C++ ), men jag satt ju inte och kodade tabeller o.d. i HTML på den gamla goda tiden.
Då körde jag med program som redan var skrivna. Man ska ju inte uppfinna hjulet två gånger.
Om du kollar lite på C eller C++ - så förstår du vad jag menar.
Man skriver ett stycke kod - sen hänvisar man ju dit.
Men om man ska gå in och ändra i koden i ett program som t.ex fronpage har skapat - ( Då måste man givetvis kunna HTML ).
Nu trodde jag väl att Alexander bara ville göra en normal hemsida - som nybörjare - och då är faktiskt Frontpage rätt så bra.
Ha en bra dag Cristian.
Frontpage är nog ett av de sämsta program för att göra HTML sidor som finns. Bästa är så klart notepad. Men dreamweaver funkar väl med, Men Frontpage ska aldrig aldrig användas det är endast av ondo.

Frontpage förstör koden som bara den och det är verkligen inte WYSIWYG eller jo kanske om du kör med IE. En bra Xhtml Editor är iaf Visual Studio 2005. De har verkligen lyckats med den och sidorna funkar i både IE och FF.
Ok...
"AArrgghh" var väl mer menat som ett utrop av frustration, inte av att jag var arg.
Nu kan du ju inte jämföra HTML med C eller C++ där du precis som du säger skriver en bit kod som du sedan kompilerar och
anropar ifrån den övriga koden..
Vad jag ville ha sagt med mitt lite frustrerade inlägg tidigare var:

1:)var inte främmande för att lära dig HTML, för du kan behöva det mer än du anar.

2:)Jag antog att precis som när jag började att skapa hemsidor, så kanske Alexander var intresserad av att uppdatera, förfina och vidareutveckla sin hemsida allterftersom, det är ju inte många som håller på med detta som gör en hemsida för att sedan beundra den i 10 år framöver utan att göra förändringar eller t.o.m göra om den helt..., och varför inte då ta och starta korrekt, så att man sedan har något att bygga på. jag menade inte att han skulle börja med att koda den i Java!

3:)Skall man ändra i koden som Frontpage skapat så måste man antingen vara skelögd eller ha ovanligt gott om tid.. Jag vidhåller att Frontpage är ett mindre bra Webbredigeringsprogram, det är nästan lika illa som att försöka skapa något i Word. Jag vidhåller även att NetObjects Fusion är ett jättebra nybörjarprogram om man bara vill prångla ut en rent statisk sida.
Är man däremot lite intresserad... så kanske man vill lägga till besöksräknare, gästboksfuntion m.m och då kanske en renare HTML kod är att föredra?

Ha en bra dag svanen
Instämmer med Rob, Frontpage är av ondo
Visual Studio är bra, men definitivt inget för nybörjare.

mvh
Christian
Jaaaså Guys - ni verkar inte gilla Bill Gates och Microsoft.
Men skämt åsido Cristian - jag ska kommentera ditt inlägg:
1:) Helt rätt. Lär HTML - det är enda sättet att ändra i en automatgenererad kod. Ibland vill man ju kopiera nån bra snutt från en hemsida - och om den koden då är genererad av en maskin - då måsta man bara kunna HTML. Annars begriper man ju ingenting.
2:) I och för sig - så kan ju Alexander utveckla och ändra sin hemsida även med ett wysiwyg-program - så länge som han håller sig till samma program hela tiden. Men visst är det ju bättre att lära sig krypa innan man börjar gå - om man förstår HTML så får man ju ut mer av hobbyn.
Beroende på vad man vill. Han kanske inte är det minsta intresserad av programmering - kanske han bara vill ha ut en snygg hemsida - och presentera för världen att man faktiskt kan spela bra tennis även om man är rullstolsburen.
3:) Detta med Frontpage eller andra liknande program - det är nog mycket beroende på vilket man börjar med. Men nu är det fredag - nu ska jag generera i mig några starköl - med eller utan autokod.
Ha de.

svanen vi lovordar ju båda Visual Studio 2005 ;)
Ok.. vill Alexander bara ha en snygg hemsida för att visa upp sin rullstolstenniskarriär så rekomenderar jag NetObjects Fusion 8
www.netobjects.com/products/html/nof8.html

mvh
Christian


Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem