Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: InternetStart

Hur klarade sig folk förr ?

Hur klarade sig folk förr ?

Sitter här i arla morgonstund och grunnar på en sak.
Tänk er tillbaka några decennier. Då kunde dom ha 11-12 barn. Ingen diskmaskin. Ingen tvättmaskin. Blöjor fanns inte.
Vatten i en kran fanns inte alltid. Dom fick hämta i en brunn.
Ville dom ha varmt vatten - fick dom tända i vedspisen och värma i en kittel. Om dom nu hade ved inne - annars var det bara gå ut i vedboden och hämta.
Utedass i 15 graders kyla.
Oj oj oj - så bra vi har det i dag. Det vi tar för givet - skulle ha varit rena lyxen för inte alls så länge sen.
Mina barn var tonåringar på 80-talet.
Om jag bad dom att gå ut med soppåsen - kom det genast:
" Hur mycket får jag " ? Minst 2-3 kronor kostade det - annars fick jag eller frugan gå ut med soppåsen själva.
Detta var bara lite tankar när morgonen gryr.



Antal svar på detta inlägg: 5
Ja, det blir väl så att människan strävar hela tiden att få det bättre.

Varje generation har väl troligt sina egna problem.

Nu för tiden är det ju jobbbrist, Övervikt & ohälsa, girighet & korruption som är de stora problemen i samhället.

Våld, mobbing samt droger i skolorna blir att vanligare när samhället är för otydliga i sina direktiv samt föräldrar som inte har tid att ta hand sina barn på ett strukturerat sätt.

Att barn ibland frågar vad de får för ett arbete utfört, kanske på ett sätt speglar samhället av idag, där ingen har tid att offra sig
ideellt. Allt har ett pris!!!, men man kan ju också se det som att barnen får lära sig om arbete och uppgifter i hemmet och få lön för mödan.

Jag tycker att alla kan göra en skillnad, upp till protest om man tycker att samhället är på väg åt fel håll.
Skapa nätverk, bilda förening mm, uppenbart så lyssnar ju inte politerna på den "vanliga" människan längre, de har glömt att de är folkvalda och skall utföra folkets vilja.

Som avslutning vill jag säga "Livet är en gåva så gå ut ibland människor och påverka i positiv anda"

MVH
LMC(En som tror på varje människas inneboende kraft)

Ha en bra dag!!

Har 2 st frågvisa 4:åringar hemma!
I går när jag inte ficka vara ifred på muggen så tyckte de att vi kunde installera ett par till toaletter i samma rum.

Då förklarade jag att förr i tiden så fanns det familjedass dit hela familjen gick och satte sig samtidigt och umgicks trots den för oss generande uppgiften.
Varför? -kom det som vanligt ur den ena!
Då tvingas man tänka till..
troligtvis för att det var mörkt och tidvis väldigt kallt att stå i kö för att få uträtta sina behov.
På den så kallade gamla goda tiden så var kvinnorna hemma
och dog dom inte i samband med att det föddes för många barn
så arbetade man ihjäl sig och dog relativt ung.
Dagens situation är i mångt och mycket bättre, men många stressar idag ihjäl sig av helt andra skäl - ekonomiska kanske. Ofta glömmer man bort de små människorna som kommer ikläm
mellan alla vuxnas viljor.
Det är svåra val att vilja äta kakan samtidigt som man gärna vill ha den kvar.

Själv har jag i min lilla sommarstuga utedass och får hämta vatten ute och värma på vedspisen. Kallt om rumpan på vinter är det förstås - skillnaden är att detta är självvald nostalgi och
en lisa för själen långt bort från stress och elände.

Egil! När min barn var små så var muggdörren aldrig stängd
det var som sagt ingen idé.
Annons
På den gamla goda tiden, ja den kanske inte var så god ändå. Folk hade det fattigt och många var i seklets början anställda som statare (slavar) hos stora bönder och fabriksägare.

Fast visst är det skönt att dra sig tillbaka till en liten stuga där det bara finns vedspis och utedass samt vattenbrunn. Det är en lisa för skälen att när helgen kommer, åka ut till stugan, sätta fyr i ved- och öppenspisen och känna värmen stiga i stugan.
Slippa all stress och bara vara.
När bromsarna sticks är det en lisa att få rulla sig i smutsen, det ger hård hud.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem