Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Jag tänkte mig att försöka göra en "riktig" hemsida...problemet är att min erfarenhet av detta är högst begränsad.
Har bara gjort sidor med Webb baserade verktyg och färdiga mallar att följa.
Önskar nu lite tips om hur jag ska gå tillväga, vilket webeditor program som är lättast mm.
Då jag inte kan ett skvatt om html så måste det vara WYSIWYG.

Väl jag vet vilket program som är lättast att bygga hemsidan i kommer säkert frågan att vidareutvecklas.
/ Breeze
Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Hej
Jag har hållt på en hel del med hemsidor och jobbat med både Frontpage och Dreamweaver, jag föredrar dreamweaver som gör inte lägger in en massa skräp i koden och den ser till att du får med alla filer som behövs för din site...

Lycka till
Sevve
sevve:
Hört talas om Dreamweaver, att man kan göra nästan vadsomhelst med det, men är det ett lättarbetat program ?
/ Breeze
Hej Breeze
Vad som är lätt är ju alltid relativt. Jag har hållit på med dreaweaver ett antal år och jag tycker att det är bra att jobba med.
Ska man lära sig nytt är det kanske lika bra att börja med ett prog man vill fortsätta med
Grunderna lärde jag mig i kunskapslyftet så jag har inte provat att lära mig allt från grunden själv.
Men det är ju en hel del att lära sig om man inte har hållit på alls med liknande prog.
Det var helt klart mycket slita i håret från början, och det är det fortfarande ibland, det är ett STORT program att lära sig.
Man behöver inte kunna alla funktioner från början utan lära sig allt eftersom och utveckla sidan efter det, det finns ju också bra sajter att kolla på t.ex.
http://www.webdesignskolan.com/dreamweaver/index_dw.htm
Annons
Här har du en länk som jag tror är bra om man börjar från grunden. Det avser en tidig ver. av dreamweaver men det mesta liknar funktionerna i nyare prog.

http://www.distans.hkr.se/osa/dreamweaver/
En sida som jag tror att du kan ha mycket nytta av är http://www.webdesignskolan.com/
Tackar för länkarna..ska sätta mig ner och se vad man kan snappa upp där.
Med lättarbetade program menar jag att grundfunktionerna som bakgrund, bilder, linjer, textblock, knappar och dess funktion med mera är enkla att lägga till, flytta på och konfigurera. Vidare ska det vara logiskt uppbyggt. Har sett en del program som skulle vara så enkla, men enkelheten försvann när bakgrunden drunknade i alla förklarande popups och upplevdes istället som högst förvirrande.

Dreamweaver och Frontpage har nämnts. På nätet har jag sett nåt program som heter Antenna och ett annat, NVU.
Är något av dessa generellt enklare att arbeta med än de övriga ?

Första direkt frågan. Bör man samla alla småfiler i samma mapp som man lägger själva hemsidan i...då menar jag bakgrunden, linjer och knappar, foton man vill visa m.m. eller kan det tas från spridda platser på min dator.
/Breeze
för enkelhetens skull så bör du nog ha hela siten på samma ställe på din dator...jag tycker det är enklast så.
men gör gärna egna mappar för bilder, knappar, ljud mm...blir lättare att hitta om du skall ändra nåt...så gör då jag iaf...ha de gott och lycka till.

/P
Du måste tänka på att strukturera upp det så enkelt som möjligt för när du lägger upp det på servern ska mappträdet se ut på samma sätt där. Dvs om bilderna ligger i mappen bilder på datorn ska motsvarande mapp finnas på servern, med samma sökväg.
..........Blev det där begripligt tro?
Har du inte intresse att lära själva koden, kan du alltid skapa sidor i html från många olika office program, även openoffice2.

Och därifrån lära dig i grunderna för hur sidor byggs upp.

genom att titta på filen genom den vanliga notpad/anteckningar eller någon annan enkel textredigerare
svenkalle: Förstått...filerna på datorn och servern ska spegla varandra.
Göcke: Öööhhh....Jag begriper absolut "nada" om html.

Vad jag skulle vilja använda är ett program lika enkelt som exempelvis MS Publisher eller AutoPlay Menu builder...dra, släpp, konfigurera funktion....och sen fixar programmet koden.

Även på de webb baserade verktyg jag använt har det förekommit html kod, då som ex. googles sökruta, men den har jag då bara kopierat och klistrat in då det finns färdigt på nätet att hämta.
Antar att viss html får jag nog försöka lära mig....

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem