Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Processor.

Processor.

Jag tänker byta dator till hösten och vill ha lite hjälp med skillnaden på olika processorer. Den jag har nu är en Celeron 1.0, tror jag. Den har en hårddisk på 30 GB.
Så.. vad är skillnaden på Pentium och AMD Sem(p)ron?? Vilket är bäst?
Jag använder datorn till arbete och mail/Internet. Jag laddar aldrig ner stora filer eller film/musik från nätet.
Jag har orginalskivor och licenser till XP home och office XP, även till Norton Antivirus, (något annat existerar inte för mej)
Någon som har erfarenheter från Dell?

Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

@Huckleberry
Lite längre upp i tråden rekomenderar Göcke en dell, med all respekt för Göcke. Personligen är jag allergisk mot dell-datorer av flera skäl, finns ej att köpa i butik, problem med kompatibilitet, dåligt pris-prestanda-förhållande, deras bildskärmar s*ger, bl.a.

Enligt mig så säljer dell enbart på bra marknadsföring, inte på exceptionellt bra datorer. Otaliga är de gånger jag retat upp mig på teve-reklamen där man skryter upp sina datorer med hela 256mb ram-minne, hårdisk på hela 80 Gb, bildskärm på hela 15" osv osv .

För den som inte är så insatt verkar priset billigt jämfört med konkurrenternas datorer, men det är ju inte så konstigt då dell använder komponenter som är 1-2 år gamla prestandamässigt och därav blir mycket billigare.

Hur man än vänder och och vrider så får man inte så mycket för pengarna hos dell, det är min reflektion.

Av de trådar jag följt verkar du rätt påläst, skulle du kunna ge din synpunkt på detta?
MD:

Själklart rek. Göcke och Daniel en Dell!

Dom är ju sponsrade av Dell!

Annons
Nu satte jag mig och plockade ihop en Dell dator på deras hemsida.

Intel® Core™ 2 Duo E6400-processor (2,13 GHz, 1 066 MHz, 2 MB)

OPERATIVSYSTEM Genuine Windows® XP Media Center Edition 2005 (incl Operating System Re-Installation CD) - English

SINNESRO Premium XPS-service, 3 år (inkl. Spel- och på-plats-support)

Dell™ 19" Value Flat Panel (E197FP) - European

2 048MB 667 MHz [2 x 1 024] DDR2-minne med dubbla kanaler

500GB (7200rpm) Serial ATA/100 Hard Drive with 16MB DataBurst™ cache

16X DVD+/-RW Drive

GRAFIKKORT 256 MB nVidia® GeForce® 7900GS-grafikkort
+Tangetbord
=20 452,48 kr
Sjukt dyrt!!!!
Jag skulle ICKE köpa av dell, speciellt inte när de levererar engelskt OS!

Ska man köpa en dator via nätet är komplett och datorbutiken nog de som kan erbjuda bäst pris och service. Fördelen är också att man där lätt kan bygga ihop sin dator och få den installerad och hemskickad. DU kan välja bort och lägga till på ett mer valfritt sätt än hos Dell. Tex så vet du inte vad du får för moderkort.

Jag ska göra en jämnförelse mellan dell, komplett och datorbutiken med likvärdia produketer.
Återkommer med den
SUnkig hårddisk du valde du borde valt en med stöd för SATA 300 ;) Finns det ens SATA diskar med stöd för 100 överföring?
Jag kollade lite snabbt på 3 webbutiker ( Dell, Komplett och Datorbutiken )
Jag utgick från det paketet jag plockade ihop från Dell
Vissa skillnade kan förekomma på tillverkare men alla paket innehåller
CPU duocore 2.13ghz
2gig ram
256mb 7900gs grafik
19` skärm
tangetbord+mus
400-500gig hdd
montering och test+ support med varierande längd, min:1år
Dell:20 452,48 kr
Komplett: ca 16 000 kr
Datorbutiken: ca 16 000 kr

Fördelen med komplett & datorbutiken och andra webbutiker är att du kan själv välja vilka komponenter du vill ha i ditt paket. Tex om du vill uppgradera senare eller bara köpa mer minne osv så är det bara att gå in i vilken datorbutik och köpa skiten å sätta in
Det blir DIN dator på ett annat sätt.
Thats all 4 now


Rob: tog det jag såg, inte för att jag la ner mycket tid på skiten men men
Ytterligare ett skäl att inte välja dell kanske? Svårt att hitta vad man vill ha
@Huckleberry

Mycket bra jobbat! Nu finns det svart på vitt att man iaf betalar ett överpris för dell.
Nej, Dell är inte speciellt billiga...när man plockar ihop det man skulle vilja ha så blir det faktiskt oftast DYRARE på Dell än när man plockar ihop datorn på hemmaplan (ChipUp Data Helsingborg)

Sen när man handlar lokalt kan de ofta plocka hem grejor man önskar, även om det inte ingår i deras normala sortiment, och servicen finns nära, vill man ha råd så är det bara att ta telefon och ringa butiken.

Bäst blir det om man plockar lite här och lite där, datorn här, skärmen där, periferiutrustning på ytterligare ett ställe...då får man vad man vill ha oftast.

Länkar:
ChipUp Data Hbg: http://www.chipup.se/ Itel Lund: http://www.itel.se/

Här brukar vi plocka ihop våra maskiner

//Breeze
Dell säljer datorer för att dom "verkar" billiga och ÄR billiga i deras kampanjer, men då är det också som en tidigare skribent nämnde.

Alla dom datorer sopm DELL säljer på kampanj har en förlegad teknik, och är således "billig" att införskaffa. Har man högre krav på sin dator så blir det med ens väldigt dyrt!

Men nu är det ju faktiskt så att väldigt många köper DELL och är nöjda med detta, för det är ju ändock så att dom flesta klarar sig utmärkt med en dator som inte innehåller det allra senaste!

Skall man köpa en dator idag, och inte har några större krav på tekniken, så rekommenderar jag en DELL, det blir billigt och det är enkelt.

Har man lite koll på läget och vill ha en bättre dator, så undvik DELL i den mån det går, då det blir såväl dyrt, som trist, då dom gärna låser upp datorn så att dom får sälja mera dyra komponenter vid ev. uppgradering.

Jag bygger mina burkar själv, och det är såväl billigare som bättre.

// X

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem