Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

8 MB

8 MB

Skaffade 8 MB från 2 MB.Kom igår.Tänkte har skall dj...ar i mig surfas,så det
ryker i asfalten.Vad händer!! Inte ett "skit" Möjligen att jag blir av med
100:/mån,på rena bluffen.Ingen märkbar skillnad.

Är det fler som har blivit förvånade över detta mysterium.

Tog en TP-test.Den höll 7,så det är inget fel.

Har inte blivit så besviken sen jag var 7 år och min farbror hittade
mandeln i risgrynsgröten och vann en krona av mig.
Antal svar på detta inlägg: 38
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Jag tycker ändå inte att man är lurad. Själv jobbar jag en hel del hemifrån och då är det viktigt för mig att effektivt (snabbt) kunna ta hem stora filer från jobbservern, och DÅ märks det avsevärd skillnad på hastigheten.

Det är ju som sagt helt beroende på vad man ska ha bredbandet till. Det är ju även märkbart för "de" som håller på med fildelning, , där märks det ju stor skillnad mellan de olika bredbandserbjudandena...har jag hört...
leiake:

Du får inte sura ihop nu.

Jag har oxå 24 MB-lina men får som max 14 MB pga att jag bor ganska långt från basstationen. Det fungerar bra ändå tycker jag, men någon skillnad när man surfar blir det inte direkt. Mest när man laddar hem filer som film t ex. då är det stor skillnad.

Det blir ju bara så snabbt som den hastighet som webservern ligger på och knappt det. Så internet är ju rätt trögt pga att de flesta har bra fors in i datorn men bedrövlig hastighet åt andra hållet.

Tänk på det!

En annan sak som gör skillnad märkte jag idag när jag installerade nytt moderkort och en 64 bitars AMD processor, vilken skillnad det blev att ladda hem sidor från nätet. Bra mycket snabbare, jag tror det gör mer skillnad än själva bredbandsuppkopplingen nuför tiden. Just i 2-8 MB segmentet.

Det verkar i tråden som att det är vanligt att man blandar ihop begreppen bit och byte. Det är viktigt att man skiljer på dessa!

När man pratar om sin uppkopplingshastighet så talar men ju om megabit och när man laddar ner data från nätet så talar man i regel om byte, kilobyte eller megabyte och så vidare.
1 bit består av 8 byte. Detta gör att man får dela hastigheten man har på sin uppkoppling (i megabit) för att få reda på vilken nedladdningshastighet man maximalt kan ha i megabyte/sek.

Ett exempel:
En person har en 24 Mbit-uppkoppling.

Dela med 8 för att få fram den högsta nedladdningshastigheten i megabyte/sek -> 24/8=3.

3 megabyte/sek är alltså den maximala nedladdningshastigheten förutsatt att man verkligen har 24 Mbit till sin dator. Som Rob skriver så är det ju som sagt upp till 24 Mbit man lovar vilket kan innebära att man kan ha 16 Mbit som i sin tur skulle ge en nedladdningshastighet på 2 megabyte/sek.

Kanske är det andra faktorer som också styr över vilken nedladdningshastighet man kan få, men det får andra berätta om i så fall
Annons
Tillägg:
Glömde en sak i en mening... Efter parentesen skall det stå "med 8"... Alltså skall meningen bli "Detta gör att man får dela hastigheten man har på sin uppkoppling (i megabit) med 8..."
Kan någon moderator lägga till det vore det väl fint...
andreas!

Du säger att man skall dela med 8.Jag har 8.Dela 8/8 då bli det inget kvar.
Jag är tillbaka till ruta 21,och blåst på 100:-/mån till ingen nytta.

Nu drabbar det ju ingen fattig,så jag tar det med en nypa salt.Men ni
måste ju erkänna att detta förfarande är väl dolt för den enskilde.

Om man vill ta hem en film kan man ju göra det på natten,med 0,5 MB
till ett minimum av kostnader.

För en familj med 3 barn i dataålder+mobilsvängen är detta ett grymt
konto som närmar sig bristninggränsen.

I TV igår så nämndes att skilsmässorna ökat.Det blir lätt så när kassan tryter.
leiake: Om du har 8 äpplen och lägger dem i 8 olika "högar". Hur många äpplen har du i varje hög då?

Just det 1 äpple!

8/8=1. Din maximala nedladdningshastighet är alltså 1 MB/sek...
*asg* Snyggt Andreas!
Det märks att du har utlärningspedagogiken i ryggraden.
Man gör så gott man kan...
Det här var ju intressant! Jag som bara surfar och mailar, behöver alltså inte mer än mina 0,5! Jag laddar aldrig ner filmer eller stora filer.
Går det lika bra med päron?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem