Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Rengöring av skrivarhuvud S9000

Rengöring av skrivarhuvud S9000

I tråden Ink club så kom Göcke och axe in på problem med bläckpatroner som intorkning bl a
Kanske det vore bra med en tråd om detta problem rent generellt utan att blanda in olika bläckpatronsleverantörer. Jag tror att oavsett leverantör/fabrikat så kan man råka ut för problem med bläckstråleskrivare som har med intorkning att göra.
Jag har en Canon S9000 och har problem med svart färg. Det blir ljusa ränder i texten.
Tittar jag på skrivarhuvudet så är det en massa hål och jag misstänker att något/några ha blivit tätt.
Jag har många ggr kört Canons djuprengöringsprogram men det är fortfarande inte bra.
axe skrev om Cartridge Flash, Print Head Cleaner
Göcke har ju stor erfarenhet
Andra duktiga reparatörer är även välkomna
ATT SKRIVA EN VETTIG INSTRUKTION HUR MAN SKA FIXA INTORKNINGSPROBLEM RENT GENERELLT MEN GIVETVIS HELST FÖR S9000.
Jag har varit innne på att använda Isopropylalkohol men är lite feg av mig. Det kan ju sluta i ett nytt skrivarhuvud för en dryg tusenlapp.

Kom med tips, Tack!
Antal svar på detta inlägg: 3
Blöt en disktrasa med varmt vatten och ställ patronen med skrivarhuvudet
nedåt. Håll till i diskhon för säkerhets skull. Det varma vattnet löser
proppen som torkat om inte patronen är tom.

Alla lösningsmedel av kemisk typ är av ondo påstår dom som kan det här.
Det löser upp hela patronen.

Detta gäller ju bara patroner med inbyggt skrivarhuvud, vad jag förstår.
Det här kan ni testa
Vatten bara vanligt vatten är förträffligt
och när man rengjort patronen eller patronen/skrivarhuvudet försegla
munstyckena med gladpack, för att de inte skall torka igen.

får ni problem med igensatta munstycken, testa med att lägga en saliv
droppe över hålen/munstyckena och vänd munstycket nedåt.
med den hand ni håler i patronen/munstycket stöter ni i handen i den andra handens handflata, lägg ett hushållspapper under. ifall det skulle stänka, men slå inte patronen/munstycket emot något hårt.
När ni har gjort detta några gånger vänd och titta på munstycket, om ni har erhållit färg från alla hålen. Vänd och låt munstycket doppas mot hushållspappret, gnid ej.
Fungerar det inte första gången,torka upp och gör om, testa en gång till.
disktrase varianten kan fungera den också.
men fördelen med saliven är att ytspänningen är större och man med detta
ser vilka kanaler som är igentäppta.
Enligt www.refill.nu ska det gå bra med ammoniak och vatten 50/50. Det hade dock ingen effekt på mitt skrivarhuvud - gammal Canon - fast det var troligen ett annat fel också. Får en ny i morgon.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem