Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Koppla telejack

Koppla telejack

Någon som kan hjälpa mig med att koppla ett extra telejack i mitt datorrum? Jag hat köpt en 25 meters kabel med fyra ledningar i och färgerna är Gul, Grön, Röd och Svart. Nu skulle jag ha hjälp med vilka kablar jag sska använda av dess fyra och och hur ska jag koppla de i mitt första jack och sedn i det nya jacket i mitt datorrum?

Hoppas att det sitter någon med denna kunskap här på forumet.

/Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 7
Här finns en bra beskrivning.

www.static.tele2.se/editorial/SE-SE/docs/m/manual_privat_fasttel
efoni_flyttaettjack.pdf

Klipp och klistra. Om inte skriv koppla telefonjack på Google.
Andra alternativet.
Du behöver bara ett par (två ledare) för att dra linjen vidare till ett annat jack.

jacket ser ut så här
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/00898.jpg
Göcke: Det ser ut som bilden du hänvisade till men vilka färger ska jag använda mig av? Jag förstår så mycket att jag ska använda de översta skruvorna från mitt huvudjack och de nedersta i det nya jacket men vilka färger är det eller det kvittar?
Annons
ett par är ofta tvinnat tillsammans
och det kvittar vilka färger/färgpar du använder
bara du är konsekvent
Det spelar ingen roll vilka färger du använder. Om du ska göra om jacket i datorrummet till ett 1:a jack (jag gissar att du ska ha adsl-modemet där) gör du så här:

Koppla loss de två undre ledningarna ifrån det nuvarande 1:a jacket.
Skarva ihop de med två ledare i den nya kabeln. Fäst de två ledarna i de undre kontakterna i det nya jacket i datorrummet.
Ta det andra paret ledare och fäst i de övre kontakterna i datorrummets jack. Gå tillbaka till det ursprungliga 1:a jacket och fäst de två ledarna i de undre kontakterna.
Nu har du gjort om 1:a jacket och resten av telefonerna i huset funkar som tidigare.


Jag tackar för all hjälp och det fungerar nu mitt nya telejack och jag slipper kablarna dragna tvärs över hallen.

Än en gång tack till er alla som har varit till hjälp.

Raj-Raj
Raj-Raj , Leiakes länk är lätt att följa, den visar även på Tompaxox-s förslag

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem