Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn beter sig konstigt

Datorn beter sig konstigt

Kan någon hjälpa mig med ett problem. Jag höll på och skrev i World och antagligen råkade hålla den högra shiftknappen intryckt i mer än 8 sekunder.

Jag inser att jag då aktiverade diverse snabbtangenter. Jag tryckte dock på avbryt. Tyvärr hjälpte det inte. Datorn beter sig jätteknepigt.

Till exempel när jag skriver i Word så blir det stora bokstäver. Hur jag än försöker att ändra så går det inte.

När jag surfar på nätet så räcker en enda klick för att markera hela sidan. Sedan är det ett he.... att avmarkera igen.

I stället för att skrolla med hjulet så sätter datorn igång att antingen gå upp eller ner en sida, beroende på åt vilket håll jag skrollar.

Har någon av er en aning om vilken idiotinställning jag har ruckat på och hur jag skall kunna återställa datorn igen??

Tacksam för hjälp,

EZ
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

har du provat med att trycka samma knapp igen.?
Ja, gick inte tyvärr.

EZ
Jag tror dock att jag vet vad det handlar om. På något sätt har det blivit en bugg i kommandot och datorn har ändrat i grundinställningarna. Skall prova med andra "stunts".

EZ
Annons
Det "problemet" har jag haft också. Nu kan jag inte få fram funktionen längre men det var alltså inget fel utan en funktion som aktiverades. Jag fick upp en ruta när jag tryckte shift i 8 sekunder som berättade vad det var för funktion. Kan vara att jag antingen har avaktiverat det eller att någon update har tagit bort funktionen. Jag har för mig att jag startade om datorn så var allt som vanligt igen.

Edit: hittade en länk:
http://www.msfn.org/board/lofiversion/index.php/t26321.html
nä inställningen försvinner inte med att starta om datorn.
men det har med aktivering av tröga tangenter osv. om jag inte mins fel.
Hittade följande i min burk:

Så här aktiverar du Tangentfilter
Tangentfilter är en tangentbordsfunktion som instruerar tangentbordet att ignorera flyktiga eller upprepade tangenttryckningar. Med Tangentfilter kan du också ange att upprepningen ska ske långsammare när du håller ned en tangent.

Öppna Hjälpmedel.
Markera kryssrutan Använd Tangentfilter under Tangentfilter på fliken Tangentbord.
Avmarkera kryssrutan Använd Tangentfilter för att slå av Tangentfilter.

Obs!

Så här öppnar du Hjälpmedel. Klicka på Start, peka på Inställningar, klicka på Kontrollpanelen och dubbelklicka sedan på Hjälpmedel.
Om kryssrutan Aktivera kortkommandot i dialogrutan Inställningar för Tangentfilter är markerad kan du aktivera och inaktivera Tangentfilter genom att hålla ned den högra SKIFT-tangenten i 8 till 16 sekunder (beroende på vilka inställningar du har valt i dialogrutan Hjälpmedel). Öppna dialogrutan Inställningar för Tangentfilter genom att öppna Hjälpmedel och sedan klicka på Inställningar under Tangentfilter.
Allt det här har jag testat utan önskat resultat Tack igen till er båda. Men jag får rota längre ner i systemet. Fasen också, har så mycket annat att göra (som vanligt).

EZ
ElectricZombie , problemet tror jag fortfarande ligger på tröga tangeneter och filter funktionen, men du har flera varianter att testa.
ett är att hålla L tangenten nere och trycka 5gånger med höger skift tangent, då skall du få upp en meny där du skall svara med ett nej.
men det skadar inte att titta under valen som finns , om några är förbockade. ett annat strul med just denna funktion , var att en del rull möss fick spel av funktionen.
Tack Göcke. Tyvärr funkade inte dina senaste tips heller. Men!! Jag gick in på verktyg, avancerat och återställ standardvärden och till min förvåning löste det sig! Det måste m a o ha varit en rejäl bugg om du förstår.

EZ
jo det är nog en bugg , det är inte så enkelt att se sambanden mellan de olika funktionerna och vad som gör vad i olika sammanhang.

Bra att det löste sig.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem