Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

CD-DVD Brännare

CD-DVD Brännare

Jag har fått ett problem med min brännare. Det går bara att bränna DVD-skivor men inte CD-skivor.

Alltså om jag stoppar in en tom DVD-skiva så får jag upp rutan vad jag vill göra med skivan, men stoppar jag i en tom CD-skiva så händer ingenting alls. Går jag in i utforskaren och klickar på CD-/DVD enheten så får jag upp en ruta där det står att det inte finns någon tom-skiva i spelaren fast att det finns en när det gäller CD-skivor. Med DVD-skivor så är det inga problem.

Jag har en Dell Dimension 9150 och kör med Vista Ultimate. Detta bara hände helt plötsligt en dag för det har fungerat innan.

Fattar inte att den kan läsa tomma DVD-skivor men inte tomma CD-skiv
or!!! Hoppas att någon sitter på svaret för jag vill kunna bränna både och....

//Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 44
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Göcke: Hur gör man för att växla format i Nero som du skriver om lite längre upp?
Ok Raj Raj

Testa den här länken istället om du vill scanna

http://onecare.live.com/site/sv-se/default.htm.

Du måste tillåta popup, fönster på den här sajten och ja du ska installera den och åter ja du ska acceptera villkoren eller sitter du med en pk? Åter till brännaren Alltså jag undrar sitter du med två olika brännarprogram? AI det ena och använd det nyaste och se om detta löser ditt problem.
(AI = Avinstallera) oäkta fungerar ej. Och vad har du IE-Version?
Raj Raj

Oj nu blev det rörigt! jag menar bara att oäkta OS supporteras inte av MSOFT Därför undrade jag om du satt med en PK (Piratkopia) Varpå ej heller scannern fungerade, Och vad har du för IE Version? Om 6:an Uppgradera på MSOFT HP till 7:an

Lycka till
Annons
Att du inte kan bränna kan bero på att du har två brännarprogram som krockar. Testa därför det ovan angivna.
Gollum 1: Jag har Windows Vista och ett äkta sådant. Jag har således IE 7 och mitt brännarprogram är Nero 8. Jag har precis formaterat om min dator efter strulet med brännaren från råd av Dell men det hjälpte inte utan jag har samma probelm kvar. Hoppas fortfarande att någon sitter inne med svaret varför det bara går att bränna CD-RW och DVD-RW och inte CD-R.
Det är som jag sa i ett tidigare inlägg "TYPISKT VISTA"
Du tycks ha jätteproblem därfö testa den ovan givna länken kan då vara virus eller annat skit. Men somsagt testa
Gollum 1: Jag testade även din senaste länk med samma resultat som den förra. Du skriver att jag skulle ha jätteproblem eller virus, men datorn är ju ominstallerad och formaterad hur kan det då vara problem? Jag har också Norton Internet Security 2008 i datorn och installerad även det när jag gjorde formateringen! Jag ska nu ta ur brännaren och testa den i en annan dator med XP och se om jag får samma resultat i den så jag återkommer i ärendet.
ja då är det väl något annat som är fel har du kollat alla inställningar?

Om du har samma problem med XP så bör du nog isåfall lämna in din dator för en översyn i det här fallet till dell.

Konstigt är att du heller inte kan använda min länk den har funkat hela tiden för mig och jag har kört vista versionen på min dator också har fungerat utmärkt fast jag har XP. Men hav förtröstan.

Jag förstår hur du känner dej i detta men är det vista som är problemet så borde du installera xp och installera vista ovanpå.

testa det inna du gör ngt dumt Jag gör allt för att försöka hjälpa dig bara så du vet.

Jag skall ta och läsa lite om vista själv så jag återkommer okej! Har förresten inte vista ett eget brännarprogram - XP Har ju det och därmed borde också vista ha det.

Microsoft har faktiskt beklagat att det vart så mycket fel i vista som de nu bör ha åtgärdat. Och hur är det med ramminnet?
Raj Raj Hittade detta när jag sökte på "Enhetsfel" Detta gäller för Xp Men kanske till viss del vista också.

Fel i CD- eller DVD-enhet orsakar programkrasch i Windows XP
Visa produkter som artikeln gäller.
Artikel-id : 884071
Senaste granskning : den 13 september 2006
Revision : 1.1
Symptom:
När ett program startas eller körs i Microsoft Windows XP kan programmet krascha vid försök att läsa eller skriva giltiga data från eller till en CD- eller DVD-enhet. Följande felmeddelande eller liknande kan visas:
"Programnamn" har orsakat ett fel och måste avslutas. Om du arbetade med något kan informationen som du arbetade med ha gått förlorad"
Informera Microsoft om problemet. här har det då skapats en felrapport som du kan skicka till Microsoft för att hjälpa till att förbättra "Programnamn."
Rapporten behandlas konfidentiellt och anonymt
Orsaken då:
Det här problemet uppstår när Windows XP (gäller troligen vista också) inte kan komma åt en fil på grund av ett problem med CD- eller DVD-enheten eller med drivrutinerna för CD- eller DVD-enheten. När detta inträffar stängs programmet av Windows XP. Detta kan även gälla Vista

Undvik problemet så här:

1. Ta reda på vilken fil som inte kan öppnas så här:
a. Klicka på Start, Kör, skriv EVENTVWR och klicka sedan på OK.
b. Klicka på Programlogg i Loggboken.
c. Klicka på kolumnrubriken Källa så att listan sorteras efter källa och alla källor till programfel anges överst i listan.
d. Sök efter en händelse med källan Programfel och händelse-ID 1005.
e. Dubbelklicka på händelsen.
f. Filen som inte kan öppnas visas i rutan Beskrivning. Anteckna filnamnet och stäng sedan Egenskaper för händelse.
2. Försök öppna filen igen. Problemet kan ha varit tillfälligt och uppstår kanske inte när programmet körs igen.
3. Om du fortfarande inte kan öppna filen tar du reda på om andra filer på samma CD- eller DVD-skiva kan öppnas. Om inte, kan CD- eller DVD-enheten eller drivrutinerna vara skadade. Lös problemen genom att kontakta administratören eller datorleverantören. Och titta i hjälp och support i Windows vista för komplettering sök då på enhetsfel. Ok!

Nu är felet konstaterat och det är helt enkelt så att brännare är kass. Jag har provkört den i en annan dator med win xp och den betedde sig på samma sätt så nu är det klarlagt att den är slut så det blir en ny brännare i datorn.

Jag tackar för all hjälp och alla lösningar men det som var felet var att det har gjort sitt efter 14 månader!!! Tack Dell för det köpet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem