Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Mossa på hustak

Mossa på hustak

Hej!

Får varje år ge mig upp på taket med en borste , för att borsta ner mossa i från pannorna, vilket är förenat med en viss RISK. Fins det något medel ( lagligt) att spruta på , så att mossa försvinner.

Någon som vet?

Mvh/thomas2.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

legg en koppartråd rakt över på verje side av toppn
Tor66 Tack för tippset! Du menar att koppan erja av sig, som vid rengn rinner ned längds pannorna. och förstör mossan.
Koppartråd mot mossa på tak
2000-10-10

Jag har tidigare läst om de problem vissa har med mossa på tak. Detta är mycket enkelt att göra något åt. Faktiskt så enkelt att det nästan inte kostar något. Efter att först ha tagit bort den mossa som går att spola bort med en trädgårdsslang spänner man helt enkelt en koppartråd på högsta punkten på taket. I mitt fall fäste jag en spik i vindskenan på vardera sidan av huset och drog koppartråden där emellan. När sedan regnet slår mot koppartråden och sedan rinner längs taket innebär detta att något i koppartråden gör att mossa inte fäster på taket. Vad det är som gör detta vet jag inte - men det fungerar jättebra.
Mycket av den koppartråd som finns att få ute i handeln är sådan som är avsedd för elektronik och har en lackerad yta. Denna lack måste först av, vilket man klarar om man lägger tråden i en burk med rödsprit och sedan tänder på.
När jag gjort så här har jag inte kunnat upptäcka att det har skadat något annat på taket - vilket är lagt med betongtaktegel. Ej heller på plåten i rännorna har någon förändring skett.
Annons
leiake. Tack för tipset! ska prova det. Hoppas det funka, det är ett elende att ligga och borsta mossa varje år.

Mvh/thomas2
Läste lite om koppartrådar...

http://www.viivilla.se/expert.asp?categoryid=1&artic
leid=3732
Tack! det var en bra länk.
När vi är inne på mossa skulle jag vilja ha ett tips om hur jag blir kvitt mossan på trädgårdsplatorna som jag har som gång. Mossa är ett gissel för mig jag har den på fruktträd och i gräsmattan men på taket inte tillstymmelse till mossa men där har någon tidigare ägare spänt just en koppartråd på åsen i tron att dey skulle vara någon slags åskledning.
Vi har tidigare talat om att få bort sniglar från gräsmattan. Jag föreslog då JÄRNSULFAT. Rent sådant,mycke bra mot mossa i synnerhet,men fungerade bra mot sniglarna också. På plattorna vet jag inte, men pröva!
VARNING !!!

Använd INTE järnsulfat på plattor. Det ger rostfläckar som aldrig går bort. Passar däremot bra mot mossa i gräsmattan.

I färg- och bygghandeln finns ett par medel som man kan spruta på taket sen är det bara att vänta några veckor så är taket fritt från mossa. Förhindrar dessutom ny mossa i flera år.

Lycka till!
Koppartråd kanske fungerar på mindre angrepp men har du stora problem finns det miljövänliga medel på marknaden. Medlen är koncentrerade och skall spädas ganska mycket. De lär fungera i c:a 4 år. Titta på nätet. Ett är Grön-Fri från Jape. www.jape.se
Jag har nyss sprutat mitt tak.
Köp en 5 liters spruta.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem