Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Internet gateway

Internet gateway

Hej! Nu när jag startade upp datorn kom det upp 4 tv skärmar och datorn tycks skicka och ta emot otroliga mängder med paket och arbetar hela tiden. frågan är vad händer.

Bengan.
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jag skulle gjort en factory reset på routern. Se bara till att du har alla IP-adresser för ditt abonnemang antecknade.
Tompaxox! Jag är inte någon expert precis, har ingen aning om vad factory reset är eller görs.

Kan ju gissa att man går tillbaka till grundinställningarna.

Bengan.
förmodligen ett enkelt sätt att testa att det inte är routern.

men bengan var inte problemet där före du hade en router?
Annons
Jo det är rätt uppfattat.

Bengan.
Men vad hade du för utrustning innan du skaffade router då? Hade du ett gammalt hederligt modem?
Samma modem som nu vilket är ett kabelmodem. Leverantör Bahnhof bredband genom ett lokalt nätverk som handhas av ett lokalt energibolag.

Vad jag undrar över, kapas information från datorn eller är det bredbands leverantören som justerar inställningar.

Bengan.
Kör du routern som en vanlig switch med avstängd DHCP i och med att du kör i LAN?
Hittade en länk som jag tror kan vara något för dig.

[http://cc.uoregon.edu/cnews/spring2003/upnp.html]
Tack för länken ska läsa igenom trots att det är på engelska.

Blir tilldelad IP nummer av DHCP och jag antar att det är routerns adress för det är samma oavsett dator.

Om man ska använda statisk adress så ska DHCP kopplas ur.
Starta kontrollpanelen/lägg till ta bort program/windowskomponenter/

Klicka på nätverkstjänster och klicka på information.

Du får upp några alternativ. Här kan du bocka ur rutorna
Klient för Internet-gateway-enhet
RIP listener
Simple TCP/IP services

Dessa behövs normalt inte, skulle problem uppstå kan du alltid bocka i dem igen.

Detta är i korthet vad som står i länken. I min maskin har jag inga av dessa alternativ ibockade. Där står också att man kan bocka ur uPnP-rutan men den är ibockad i min och jag har inga problem men det gör inget att bocka ur den också och testa, det går ju som sagt att bocka i den igen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem