Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Alla ikoner borta

Alla ikoner borta

Mitt barnbarn lyckades ta bort samtliga ikoner på skärmen.
D v s de som fanns längst ner på vänster sida när jag startat datorn.
Först "Startknappen" med Windows-logga (finns kvar) men sedan saknar jag Word, Outlook Express, IS m fl.

Hur 17 får jag dit dom igen?
Antal svar på detta inlägg: 7
om de inte hamnade i papperskorgen, där du kan ta tillbaka dem.
så kan du dra egna genvägar dit, ungefär som till skrivbordet

om det är på den blå startraden du menar

tillägg kan göras i
inställningar / aktivitetsfältet och startmenyn
Menar du de ikoner som ligger längst ned till vänster när du klickar på Startknappen? (Windows XP).

Om det är dessa så återkommer de och du går via Startknappen/Alla program och sedan öppnar respektive program.
Undrar om det inte är snabbstartfältet som efterfrågas? I så fall högerklicka på den blåa listen ,välj verktygsfält och markera snabbstart så kommer ikonerna nere vid startknappen.
Annons
Enklaste sättet är väl att göra en systemåterställning till en punkt nån dag före barnbarnets bravader...

Tack för tipsen.
Allt är nu återställt och nu ska jag hålla extra koll på min lilla datornörd (sju år). F ö satt jag bredvid henne när det hände, men det gick ju så fort att jag inte han fatta vad hon gjorde. Så jag får ta på mig ansvaret för det inträffade och kommer i fortsättningen hålla lite extra koll på vad de små fingrarna håller på med.

Jag har tagit bort alla ikoner och verktygsfält från skrivbordet.

Högerklicka på skrivbordet och då kan man välja bocka för /eller bocka av
" Visa skrivbordsikoner ".

När det gäller verktygsfält av olika slag kan man högerklicka på det och välja " Dölj automatiskt ". När man sedan flyttar musmarkören till den kant på skärmen där verktygsfältet ligger så kommer det fram, och man kan klicka på den ikon ( vars funktion ) man vill använda.

För att verktygsfältet som man valt att visa genom att flytta musmarkören till en skärmkant ska synas även om man har stora fönster öppna ska man välja att bocka för alternativet " Alltid överst ". . Då kommer man åt ikonerna även om man har valt att visa ett fönster i fullskärmsläge.

För att flytta verktygsfält till olika sidor ( kanter ) på skärmen flyttar man musmarkören till det "tjocka" sträcket som finns i början på ett verktygsfält, och sedan håller man nere högra musknappen och dra iväg med verktygsfältet till den kant där man vill att det ska ligga.

Själv har jag tex. valt att flytta fältet med Start-ikonen ( den längst till vänster ) och ( aktivitets-fältet längst till höger ) som normalt ligger längst nere på skärmen till högra kanten på skärmen. Sedan har jag ökat bredden på fältet så att det visas fyra ikoner i bredd både i aktivitets-fältet och i snabbstart-fältet ( kallas även quick-launch ).

För att visa skrivbords-ikonerna i ett verktygsfält högerklickar man någonstans på fältet med Start-ikonen och väljer alternativet
"Verktygsfält" där man sedan bockar för "Skrivbord". . Sedan kan man tex. flytta verktysgfältet "Skrivbord" till kanten längst uppe på skärmen. Och där kan man välja hur många rader med ikoner som ska visas genom att justera höjden (bredden) på fältet. . De ikoner som ej visas på fältet ( beroende på vilken höjd man valt ) kommer man åt genom att vänster- eller högerklicka på dubbelpilen ( >> ) som visas längst till höger i fältet.

Slutligen kan man välja att " Visa text " eller inte Visa text på ikonerna. Det gör man genom att höger-klicka någonstans på ett verktygsfält ( dock inte på en ikon med sin text ) och sedan väljer man " Visa text " eller inte.

För att ändra bredden på ett verktygsfält placerar man musmarkören på kanten av fältet tills <--> visas och sedan höger- eller vänsterklickar man och drar till den bredd man vill ha.

Hej Moppan ! Jag tycker att din 7-åriga datornörd (flicka) var jätteduktig som kunde få bort alla ikonerna från skrivbordet. Förmodligen höger-klickade hon på skrivbordet och tog bort bocken vid texten "Active Desktop" och "Visa skrivbordsikoner".

Jag tycker att det är mycket bättre (skönare, enklare) att ha alla ikoner i olika verktygs-fält som jag försökte beskriva. . När alla ikoner ligger på skrivbordet måste man ju klicka någonstans på "Visa skrivbordet" ( var man nu gör det, jag har glömt bort var det är ) för att man ska komma åt ikonerna när man har flera fönster öppna.

Om man har en annan bakgrundsbild än den ursprungliga med tex. det gröna fältet så är det ju bara störande med en massa ikoner med text som skymmer delar av bilden. . Du skulle ju kunna ha en bild av din flicka som bakgrundsbild. Själv har jag min vovve eller mina två barnbarn som bakgrundsbild och då vill jag inte ha en massa ikoner som skymmer dem.

Have a good day. . Och hoppas på snö och vinter.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem