Onsdag 1 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Id-stöld

Id-stöld

Vad kan man göra om en okänd persoon sätter ut annonser i mitt namn och säljer mot förskottsbetalning men inte skickar grejerna?

Jag har varit i kontakt med polisen flera gånger men de säger att det inte är något brott att sätta ut annonser i en annans persons namn, men att lura de andra som "köper" är däremot ett brott!

Det blir ju jag som får ta alla samtal av de som blivit riktigt lurade.
Det är inte roligt för de är ju rätt så upprörda av att jag inte skickat paketet....
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Kan du inte försöka ta kontakt med ansvariga för dom sidorna där annonserna finns och säga att det är bluff , jag tror att det är nästan det ännda du kan göra så vida du inte kan sätta ut en annons med samma budskap .

Hoppas det löser sig för dig sånt är så fruktansvärt tråkigt .
Jag har kontaktat de ansvariga men skadan är ju redan skedd.
Menar du att jag ska sätta ut en "rättningsannons" som berättar att den andra är en bluff?
Om personen tar emot betalning för en vara han inte levererar så är det naturligtvis bedrägeri och något som polisen givetvis ska agera mot. Vart går pengarna som kunderna förskotterar?
Annons
Jo skadan är ju skedd inte mycke att göra åt det , ja jag tänkte att om du skrev en rättnings annons men det verkar kanske oxå skumt finns en stor möjlighet att folk blir helt ställda , om du ändrar ditt telefon nr det är ju att gå lång men jag har för mig att några har fått göra så , hörde talas om en tjej som just fick sin sida kapad på bilddagboken och hon fick ändra alla sina personuppgifter det är jätte tråkigt sånt fy för hackkare gissar på att du har råkat ut för nåt sånt .
Tompaxox: Det är naturligtvis ett brott mot de som denne person säljer till men inte mot mig som är drabbad av alla klagomål.

Bea: Detta är en person som tagit ett namn och öppnat ett hotmailkonto som hänvisar till någon som står mig mycket nära samt uppger dennes hemadress i mailen som skickas.

Det är inte riktigt jag som är drabbad men jag tar på mig alltihop för att den drabbade ska slippa undan alla samtal och mailväxling som det här för med sig.
Men har du tagit kontakt me MSN som har hand om hotmail och anmält dom måste ju kunna stänga ner det falska kontot , dom har ju möjlighet att se var i från IP adressen kommer och se att det inte är din" När vän" som är den rätta ägaren enligt mig borde det gå .
Ja har inte bett dem att stänga ner kontot men ip adressen går till phillipinerna....kapad adress?

Ska kolla om de kan stänga kontot. Bra tips.
Ja men om adressen går dit då är det nästan självklart att dom ska förstå att det handlar om bädregeri och kontot ska stängas ner ..

Önskar dig o din vän lycka till
Som jag har förstått så kan man sitta i sverige och kapa en ip adress någon annanstans.

Har i alla fall kontakta de ansvariga så får vi se om de kan stänga ett konto.
Ja och det är ett stort problem nu för tiden ofta är det jätte svårt att kunna spåra dom som är ansvariga för kapningen men det görs framsteg i det oxå polisen har ju fått jobba ganska mycke med det iom att många företag råkar ut för det och privatpersoner som just får hela sitt liv förstörda och banker som får problem me att deras kunder blir av me pengar osv får verkligen hoppas på att man kommer åt detta problem snart .

Hoppas dom är tillmötesgående och stänger ner innan det blir mer skada .

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem