Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Är det okej med strejker

Är det okej med strejker

Det har varit lugnt på den fronten i flera år. Men nu börjar det att bli oroligt igen. Det är sjukhus och färjetrafik och flyg. Tänk om systembolaget börjar oxå. Då blir det väl revolution. He,he!!

Är det någon mening att strejka. Det skruvar ju bara upp inflationen och allting blir dyrare. Jag tror alla förlorar på att strejka. Mest tredje part.

Om vi pensionärer skulle strejka. Hur gör vi då??....

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 35
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Göcke!!

Vad har det inlägget med strejk att göra. Det undrar jag oxå. He.he!!

Nu trappar dom ju upp vårdsektorn. Dom planerar att ta ut 10000 st i strejk.
Om dom klarar det utan samhällsfarlig verksamhet. Då är det ju överetablering inom sjukvården. Dom gräver ju sin egen grav.

Jag tycker att ett vårdbiträde skall ha minst 20.000:-/mån + lite övertid och OB-tillägg. Det verkar skäligt.
En sjuksköterska skall ha 25.000:- + tillägg.

Skall det vara så svårt för landstingen att få till det. Det är ju bara att höja skatten för oss. För sjukvård behöver vi nästan alla till syvende och sist. Det
är bara att betala vad det kostar, annars dör vi som flugor.

Angående färjetrafiken i Göteborg så är det bara kaptenerna som strejkar.
Fartygsbefälet alltså. Dom är väl högavlönade. Någon som vet.
Inte ett jota
visst har detta med strejk och inflation att göra ,vi diskuterar ju hur skolungdomen skall fostras för att vi skall slippa strejker i framtiden genom att undervisa dom i så kallat förebyggande syfte
Annons
Pensionär
Ny tråd
Att det ska vara så svårt att ge vårdpersonal lite riktig lön. Dom gör ju ett kanonjobb.

Om några år är man kanske på långvården. Då vill det till att vårdpersonalen är på bettet Ha,Ha. Visst är dom värda högre lön!!
det är klart att de skall ha en bra lön, men inte sjutton påverkar det inflationen. som är leiakes argumet att man inte skall strejka.
Om man genom strejk kan få avsevärt högre lön så kan väl detta påverka infationen
Orkade bara läsa de 10 första inläggen.
Strejker är bra.
Det är en mycket viktig del i dett fritt demokratiskt samhälle.

Hur ska vi kunna ha en demokrati om man inte får visa sitt missnöje genom en strejk eller demostration.
Jag ser en strejk som en form av demostration och är helt för det.

Om det sedan är rätt sak som Sjuksystrana och färjekaptenarna strejkar för är upp till dom inblandade.
Dom slåss för sin sak som dom tycker är rätt på en demokratiskt sätt och som är helt laglig och ska så förbli.
Men sen när sjuksköterskornas krav har tillgodosetts så kommer nästa grupp med högskolestudier och som också jobbar för usla löner - LÄRARNA! Inte tror jag att dom tänker avstå lönehöjningar om sjuksköterskorna får igenom sina krav. Nej, då vill dom också ha sin del av kakan. Men det är typiska kvinnoyrken, dessa underbetalda yrkeskategorier. Varför är det så? Jag tror inte man kan säga att det ena yrket är viktigare än det andra. I vart fall inte om man jämför lärare och sjuksköterskor. De är viktiga var och en på sitt sätt. Men vad jag egentligen ville säga är att självklart att inflationen påverkas om alla plötsligt ska ha höjda löner med flera tusen. Vem får betala det - jo naturligtvis får kommuninnevånarna betala i form av högre skatter. Annars kommer det att läggas på kostnaderna för vården. Dvs det blir dyrare att bli sjuk. För summa sumarum - någonstans måste pengarna tas.
Jag har bedrivit restauranrörelse sedan 1968 fram till 1991. Så nog vet jag vad inflation är och påverkar priser.
1968 kostade en lunchmiddag 3.75. I dag kostar den väl
65-70 kronor på en lunchrestaurang.
Visst har restaurangfacken också strejkat genom åren och det påverkade näringen på så sätt att personal fick gå. Priserna var ju hel tiden pressade genom konkurrens, så där fanns inget att hämta in. Det är alltid en förlorande part genom strejk. Det huvudsakliga som drivande chef, var ju att hålla budget och där var alltid den där inflationen i procent som man måste ha täckning för för, rörelsen måste till varje pris generera sin vinst. om man så själv fick hoppa in på sysslor man inte skulle men det måste göras.
Betänk att vinsten på en krona var endast tio öre för att det skulle gå ihop på den tiden. Men det är ju trots allt tio procent och ser man ur den synvinkeln låter det ju inte så pjåkigt.
Men serverades en köttbulle för mycket på en portion så försvann vinsten direkt.

Som näringsidkare kan man parera inflationen_den högre kostnaden genom längre öppethållande. Hyran den betalar man ju dygnet runt även helger.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem