Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Frigöra Minne

Frigöra Minne

I går tog jag bort program på datorn som jag inte använder. Tillsammans på 400mb. Inte fan fick jag mer minne för det

Har jag kollat fel tro?

Står så här. xp2600+ 1,92 GHz 256 MB RAM.

Alltså samma som innan jag tog bort programmen. Det gav ingen effekt.
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Thomas2
Du sitter inte ensam i den båten. Varje dag nästan dyker det upp om inte problem, så i alla fall något man vill lära sig mer om som har med att hantera sin egen dator i första hand. Annars blir det lätt att den segar eller den gör helt enkelt inte som man vill. Då är man ofta för sent ute.
vi hörs
Om jag nu sätter dit ett större ramminne,så påverka det väl inte daton övriga funktioner negativt? Om fallet är så. Varför satte dom inte dit ett större minne när daton tillverkades???
Thomas2!

Det fanns kanske inga större på den tiden. Ha,ha!!

Åren går fort!
Annons
För att hålla nere kostnaderna såklart. (Varför sätter de inte turbo i alla bilar?)

Det påverkar inte datorn i övrigt så länge du köper rätt sorts minne. Vissa moderkort kräver också att minnet installeras parvis t ex två stycken 128mb som då ger 256Mb tillsammans.
Sånt står i instruktionsboken.
Mitt råd till dig om du känner att datorn är seg, är att ta hjälp av en datoraffär att installera minnet så det blir av rätt sort.
Kanske var deras avsikt att man ska göra likadant med daton som man gjorde med sin första moped! "Trimma den"
Thomas2
Vad sägs om den!
Skriv trimma datorn i Google fältet då får du hemsidan direkt. välj det första alternativet av förslagen.
Eller..
Klipp o klistra.

[ www.microsoft.com/sverige/athome/security/update/windows_live_safety_center.mspx ]
Minnen är inte såvärst dyra idag.
Exempel från Kjell & Company...

Selectra DDR PC3200 - 256MB 199:-
Selectra DDR PC3200 - 512MB 299:-
Selectra DDRII PC4200 - 512MB 159:-
Selectra SDRAM PC133 - 256MB 349:-
A-Data SO-DIMM DDRII - 1GB 299:-

Som synes så finns det en del olika sorters minnen... gör som Telamundo föreslog, ta helt enkelt med burken till datorbutiken och be dom poppa i ett par som passar. Priserna kan variera lite beroende på tillverkare också.

1 Gb totalt RAM minne får nog ses som ett minimum idag om man vill kunna köra ngt "tyngre" saker som fotoredigering och liknande.
Själv sätter jag minimigränsen till 2 Gb RAM, men det är för spelens skull. På jobbet har jag en dator 3800+ med 1 Gb RAM och tycker att den ibland kan vara lite seg om jag redigerar nåt foto, men den är ändå acceptabel.

Att montera mer RAM minnen påverkar inte datorn negativt, tvärtom. Men nu hänger det ju på mer än bara RAM minnet.... vilken processor, grafikkort, mm spelar ju också sin roll....
... och man blir lätt bortskämd om man skaffar en ny snabb dator

// Breeze
Breeze
Ett hyfsat grafikkort med några år på nacken behöver inte vara något hinder i detta fallet. Jag tror på en sak i taget.

// Ozzy
Frigöra minne
Ankis skrev:
------------------------------------------------------------------------
--------
2008-05-15 12:30
glöm inte att fixa diskrensning efter och defragmentera så kan du få lite mer plats.
Föresten beror på vad det är för mnne.
Diskplats fodrar att man packar ihop efer borttagande,
Anki
Thomas2

Jag gick in i
OneCare safety scanner
körs endast från IE

Rubrik "Rensa"

Finns flera förslag.
En del tar mer tid att köra en del mindre.
Rensa går på 2 minuter.

Du kommer att bli chockad hur många ogiltiga objekt du hittar.
Efter två veckor hade jag 63 ogiltiga objekt.
Togs bort och/eller reparerade.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem