Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Gratis virus och brandskydd ?

Gratis virus och brandskydd ?

Jag är novisen vid skärmen och undrar om någon vet, om det går att få något gratis skydd för datorn på nätet. Hur gör man i såfall för att tanka ner det och vågar man lita på att inget annat i datorn blir fel. Jag har nu telia säker surf, men vill ha något mer.
Hoppas på svar.
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Telia s. s och norton slöade ner min dator märkbart,så är inte fallet avg 8,0.
Göcke!!!!!!

Kolla rubriken.

Gratis virus och brandskydd. Fel-fel-fel som Magnus och Brasse sa.

Gratis virus kan man få överallt. He,he!!

Det handlar ju om antivirusprogram. Brandskydd finns i hemförsäkringen. Men hon menar naturligtvis brandvägg.

Jag tror att hon(sima) kan vara nöjd med Telia Säker Surf.
Varför säger ingen något om Panda?

Är det något som katten har släpat hem!!

Panda kostar pengar;;men det funkar;;denhar också brandvägg.
Annons
jigzaw
Förr hade "Säker surf" (F-secure) installationafiler ca 300 Mb.
Men så hände något vid en rejäl uppgradering förra året, eller var det i våras. Jag fick hem en ny CD från Telia för ominstalltion av Hela köret.
Det stannade vid under 100 Mb. kommer inte i håg exakt. Men att alla pådyvlar att det ska vara långsammare än de flesta Anitirus/brandväggar i dag har fel enligt min erfarenhet.

Visst det ska erkännas. Har jag inte varit inne på den datorn på en vecka, då vill den uppdatera väldigt mycket innan man vill gå in på nätet och det tar tid. Men vid daglig hantering, då uppdateras den ju automatiskt så länge datorn är på och det märks inte nämnvärt.
jigsaw
Jag ber att få dementera mitt senaste inlägg om F-secure i MB.
Det var fortfarande 308 Mb.
Och supportagenten 13 Mb.
Ver inte vad jag hade fått detta i från.

Men som sagts, vid daglig körning till Telias försvar upplever inte jag den som speciellt långsam och då har jag ändå en svag uppkoppling.
Ozzy
Tack för svaret. Jag har Avira Antivir Personal Free edition å jag märker det inte överhuvudtaget att det finns där. JAG tycker det funkar bra. Har testat Avast samt PC Tools AntiVirus Free Edition men det som jag har nu funkar bäst till mig+att de ska visst ta Rootkits. Sen till leiake: Ditt inlägg om simas val av rubrik var onödig! Alla vet vad hon menar eller hur?
jigsaw!

Detta arkiveras i databasen. Hur skall man hitta detta.

Inget ont om sima. Det är Göckes fel. Men han är ju bara människa.

No hard feelings!
Jag kör med Panda och det funkar alldeles utmärkt! Vet inte om Telia Säker Surf är så helt gratis? Det ingår i bredbandsabbonemanget och kan installeras utan extra kostnad, men jag tror att en del av abbonemangsavgiften är just TSF? Men om man inte vill ha det så blir det nog inget avdrag på avgiften,men gratis....Nä, det tror jag inte! men å andra sidan: Jag kan ha fel, det har hänt en gång förut (hähähäh)!
hviktor
För att köra "Säker Surf" Telias alltså. F-secure.
Det kostar 30 pix i månaden. totalt med bredbandet
199:- i månaden. då har jag 30:- rabatt på förval.
Rent netto utan förval, alltså 199:-/mån.

0,25 Mb uppkoppling.
med förvalsrabatt, utan F-secure/Antivir o Brandv.
169:-/mån.

Visst.
Det finns gratis program.
Men hur många förfrågningar har här på forumet gjorts av de som drabbats av problem. det är ganska många. se till de som aldrig hör sig för, så blir det ännu flera, tro mig.

Det är de som har Free köret och inte checkar av dagligen. och surfar runt utan att tänka sig för.

Support är verkkligen guld värt i dessa Internetpiraternas tidevarv
Hmm måste väl finnas sidor där man kan testa sin dator å se hur säker man är eller hur? Ni datafantaster därute måste väl ha några pålitliga sidor på lut.
Finns ju EICAR test med men vågar man skicka ner det till datorn.
Hittade detta som hastigast https://www.testadatorn.se/faqservlet

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem