Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

problem med avinstallation av sp2

problem med avinstallation av sp2

hej är det nån som vet hur man tar bort servicepack 2 till
windows xp vore tacksam för svar snarast servicepacken
funkar ju inte så bra så jag skulle vilja ta bort den!!!
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

micke , du är i riktig knipa, om du nu inte håller tummarna rätt i handen så blir det släggan för dig det hör jag det.
1. du har alltså miklat på flera ställen samtidigt
2. du har installerat ett nytt kort samt ny hårddisk som inte gick bra.
3. och nu skall du rensa allt och börja om från börgan
4. och nu skyller du det på XPsp2

Vi får nog ta det lite mer systematiskt än att bara rusa iväg.
1. du får förklara vad som orsakade att datorn blev slö
var det när du satte i den nya hårddisken eller när du
uppgraderade bios i hårddiskkortet.
2. om du fick problemen efter det nya kortet och hårddisken
så bör du ta ur dem först och se om datorn börjar att må bättre.
Men startar den inte upp då, så får vi titta på nästa steg.

det blir inge bättre varken med eller utan nya H-Discen frågan efter vet inte när den vart slö och oregerlig om det va efter jag körde en bios update ock jag kanske gjorde fel när jag gjorde det
kanske i fel ordning eller nått va vet jag tror jag köpte en maxtor
200 gigare i somras och den gled in utan problem och nu funkar det inte med seagate köpte en seagate för 4-5 år sen och det va samma strul med den fast jag "trodde" det hade blivit bättre
men långnäsa igen svårt lära en gammal-hund att sitta tydligen
Kan du få upp datorn och köra med den gamla hårddisken
Annons
Ja gör det nu fast den är lite slö så jag skulle vilja göra en bootning jag har ju mina fyra h-discar i ock k discen funkar fast den visa bara 127gig dom andra funkar bra fast c-partitionen
där mitt xp med sp2 jobbar inge vidare så jag skulle vilja fixa det
bara så där jag har operativsystemet skulle jag vilja fixa till
När det gäller att du har sp2 installerat och att du har en slö dator
skulle jag nog grunna på varför den är slö.
1. har du för många proc igång eller har du några spy som
sänker den. Eller rentav ett virusskydd som helatiden jagar
virus.
2. Jag skulle också kolla om jag har några hårdvarukonflikter
ifrån kontrollpanelen
3. räcker ditt nätagg till för allt påhäng osv.
4. cpu temp kan vara bra att kolla, är fläckten ok...

annars så hade du problem med att starta upp ( boota ) med cd-n
1. är bootstödet cd satt i bios ?
2. vid start av datorn med cd i prova med att trycka d eller ctrl/d

Ett annat cenario är ju om du har flyttat kataloger från c till någon anna disk och du har erhållit någon missmach i registret.

men detta är att gå händelserna i förväg.
Micke säger att hans disk på 200GB bara blir 127GB, detta indikerar på en BIOS som inte hanterar diskstorlekar över 137GB, en uppdatering krävs således! Slöheten i sig så vägrar jag tro att detta beor på sp2-uppdateringen, den handlar ju inte så mycket om prestandabiten, mest säkerhet.
Micke...om du väljer att låta din dator enbart jobba rent prestandamässigt då? Kontrollpanel/system/avancerat/system/ så kan du välja att stänga av en massa effektfulla grafiska men ack så CPU-krävande processer! Så har jag gjort på min gamla härk och den snurrar sjövilt med gamla grejer rakt igenom!
Sedan är det som Göcke säger, en genomgång av pågående processer och autostartande objekt är inte helt fel! XP är ju genomlusat av en massa processer som stjäl kraft i sig!
Du berättar vidare om att du haft problem tidigare...OK...jag skulle nog ha bytt moderkort, det KAN ju vara ett problem med bussarna här, bl a ASUS är ju känt för att ha vissa buss-problem på vissa av sina moderkort! Berätta vad det är för moderkort Micke!
Lämna den datorn till doktorn.Du klarar inte av allt detta
krångel,som du troligen själv ästadkommit.
En VARNING till alla.Greja inte för mycket,det kan bli dyrt.

Och LÄS instruktionerna först,och inte efteråt.

Så säger ROB,och då är det lag.
msi K7N2 delta series moderkort =D
Första udran är varför du vill ta bort SP2. Det måste vara något annat som spökar då SP2inte fungerar som det ska.
Att ta bort SP2 förvärrar bara problemen, tyvärr.
Har man installerat sp2 och tror att man kan avinstallera det som någon vanlig programvara så glöm det. Det får konsekvenser på både operativ och programvaror.
Det bästa i det här fallet är att se till att köra backup på alla filer och dokument som man vill ha kvar och köra en total ominstallation av operativet.
I första hand kan du prova att återställa till när du hade sp2 installerat och därefter se till att alla drivrutiner uppdateras. Vidare se till att BIOS också är uppdaterat på moderkortet.
Detta skulle du ha gjort innan du började med sp2.
Har själv installerat sp2 på datorer från ca 4 år gamla till nya datorer. Allt har gått väldigt bra.
Det viktigaste har alltid varit att uppdatera alla drivrutinger och BIOS innan och därefter uppdatera "Anpassad uppdatering" mot Windows Update till man endast har sp2 kvar.
Sorry for you better luck next time.
Hej Leif , vad är det för lag du vill åberopa ,tror du inte att det är så att vi är nybörjare allihop någon gång. att då skrämma någon
att inte försöka är dåligt.
Datorer är bara dumma fån och gör inget oförutsätt som inte människan har startat medvetet eller omedvetet. Förutom att få sjukdomen hårdvarufel så finns det mjukvarufel. eller en kombination av båda.

Logiskt tänkande gäller i alla fallen om man skall lösa problemen.
och de flesta börjar med utgångspungt av vad man kan och på grund av detta så kan man halka in i fel riktning.
Det andra hindret är att man rusar iväg i tron att man löser problemet bäst så utan att reflektera över vad man gör.
Att felsöka är som ett storryboard, en seriell handling som skall göras lugnt och metodiskt. Och med vetskap om tidigar fall gör att man kan hoppa in i handlingen eftersom man vet att rutorna har paserats. Alltså det handlar om kunskap. och att man kan sitt storryboard.

Att läsa instuktionsboken är en del av att lära sig och det kan man aldrig få för mycket av.
Att greja för mycket kan vara ett sätt att lära sig och kan inte ses som fel. Även om det kan bli dyrt.
Om man gör det med en viss struktur på sitt handlande så kan det vara effektivt.
Men det finns så mycket kunskap att söka skriftligen så det är dumt att inte ta till vara på den innan man går vidare i alla handlingar.

micke's problem har troligen varit att han rusar händelserna i förväg. Kan han ta det mer metodiskt så lär han sig detta med datorer också. Och det gäller er andra också som tycker att det är något skrämande över datorer. eller annan elektronisk utrustning.

Men vill ni inte lära er , så är det bättre att överlåta jobbet till någon som har det som yrke. Det håller jag med om.
Men har man inte försökt så vet men inte om man kan.
Eller så kan man formatera om och installera om
som jag förmodar de flesta gör utan att veta varför.
Det har blivit en patentmedicin mot allt. att gå till ruta 1 igen.

Sen vill jag säga att logiskt tänkande inte alltid är det man tror.
Min bästa servicereparatör som jag har jobbat med är både färgblind och ordblind. Men kompenserar detta med en otrolig memorering. Jag fick läsa upp det viktigaste i tex ett servicemedelande och han kunde det utantill flera år efter det.
Eller att vi aldrig tog fram kopplings scheman för det vara bara att fåga honom om felet. Han kunde dem alla i minnet.
Men kunde inte läsa en rad i en manual.
Men med vetskapen om hans handikap så utnyttjade han sina övriga kunskaper till fulländning. Och var en guldgruva för oss andra.

ge inte upp micke

mvh // göcke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem