Lördag 4 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Kan ni läsa engelska

Kan ni läsa engelska

Det vore väldigt trevligt att få veta hur många medlemmar som läser engelsk
text obehindrat.Eller i alla fall hänger med.

Själv har jag 5 års realskola bakom mig. Engelska och tyska lärde jag mig.
Men jag tycker det går "knaggligt ". Engelska går väl an men jag har problem
stundtals. Tyska är ännu värre. Tog hem ett tyskt simulator- spel. Men jag fick ge upp.

Det finns ju översättarprogram. Men det blir inte riktigt som man tänkt sig.
Massor av missförstånd.

Kanske är det jag som är otålig och förväntar mig att kunna allt på en halvtimma.

Hör av er!!!
Antal svar på detta inlägg: 37
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

knaggligt!!!! Det är bara ordet. Kan ingen Engelska,bara enstaka meningar.

Har aldrig lärt mig tyvärr!!
Jag testade översättningsprogrammet och det fungerar perfekt,jag provade med : det är simpelt att supa och fick på engelska : it is simple to drink
Jag säger som Thomas2, knaggligt men jag blir förstådd.
Förkovrade mig på en ABF-kurs. Tack vare TV och amerikanska filmer, trodde lärarinnan vilken var från Staterna att jag kom från NY. Jag pratade glosor med amerikansk slang/dialekt utan att veta om det.
Annons
Bland det roligaste som finns är översättningar från översättningsprogram - många av de absolut bästa skratten i mitt liv har jag fått från texter som blivit översatta i översättningsprogram. Skickar med ett aktuellt exempel:

Avslöjandet om att barn i Göteborgsområdet serverats skolmat som plockats upp från golvet har väckt vrede bland politikerna.

Kommunalrådet Ann Lundgren, (S), i Göteborg är mycket upprörd över mathanteringen.

– Det finns inga ursäkter. Barn ska inte behöva äta mat som plockats upp från golvet. Det är fruktansvärt. Jag tyckte det var riktigt äckligt, säger hon till aftonbladet.se.

översattes till:

Disclosure if that child in Göteborgsområdet serverats skolmat that plockats up from the floor have awaken anger among politikerna.

Kommunalrådet Ann Lundgren, (S), in Gothenburg is much upset over mathanteringen.

– It is no apologies. Child shall not need eat food that plockats up from the floor. It is dreadfully. I thought it was truly disgusting, says she to evening post.see.


Och ja, jag kan läsa engelska. Riktigt bra till och med. Däremot har jag ett fruktansvärt uttal, när jag lärde mig engelska i slutet av sextiotalet handlade det om att kunna läsa, inte att tala.
Att läsa engelska har jag svårt för. Men med de ord man kommer ihåg får man ändå ett hum vad det handlar om. Men med ett översättningsprogram går det som en dans.
Har läst engelska i 14 skolår, varav 2 år i affärsengelska. Men det går knaggligt. Mycket glömmer man eftersom man så sällan använder språket. Bruksanvisningar bl a har jag inte svårt för. Tala går väl an men ofta är det väl nervositeten som gör att det blir si o så.
Har engelska som modersmål, men flyttade till Sverige för 60 år sedan. Har semestrat en del i USA de senaste åren, och anser mig tala och skriva god engelska.

Jag tror de flesta kan mycket mer än de vill erkänna, mycket för att man är rädd för att göra bort sig, ganska egendomligt egentligen, för så fort svensken passera Sveriges gränser, ja då talar vi alla språk bättre än de infödda, allt som behövs är en whisky eller två.
Hade 4:a i Grundskolan,men använder mej nu för tiden mest av nån slags SVENGELSKA,då jag skriver på Rockforum,De bästa Rocktexterna skrivs ju på Engelska,He-he
haha leiake!
Detta kan bli stort. Men hellre fråga..vem kan säga laga på lönsbonitiska hehe, det hade vatt en utmaning minst sagt som du bruka säga,
älskar dig för den du är å så saknar jag min lilla bakpotatis!
Det kan bli roligt vid vissa översättningar från svenska till engelska.

Tex
det är inte farten som dödar, det är smällen.
På engelska blir det
Its not the fart that kills, its the smell.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem