Söndag 12 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Duntäcke till salu

Duntäcke till salu

Jag har faktiskt lust att sälja både mina duntäcken och jackor. Dom är till åren
allihop. Det blir svårsålt. Tror jag.

Ett tag hade jag dunkuddar oxå. Men fjädrar stack ut genom kuddvaret och plågade mig. En fjäder hamnade i örat med spetsen mot trumhinnan. Jag vaknade givetvis av smärtan. Kunde inte röra örat. Men såg något vitt i spegeln. Ryckte ut fjädern. Puh!!

Nu har jag syntetiska kuddar. Undrar vad man får för sjukdom då. Oljeeksem med blålila öron kanske.

Detta med att plocka dun från levande gäss är en gammal tradition även i Sverige. Men det ser inte mysigt ut. Ofattbart.

Ejderhonor som ruvar plockar dun från sitt eget bröst så att dom är alldeles släta. Men det är antagligen en naturlig process.

Jag har själv plockat fåglar. Men då var dom döda.

Vi slutar köpa grejer med duninnehåll. Lova!!!

Antal svar på detta inlägg: 3
leiake,
jag hoppas verkligen du gör dig av med både täcke och jacka. Fruktansvärt vad grymma vi människor är. Det är lika med skinn på jackhuvor det kommer ju från hundar som flås levande. Fy fasen.
Trodde jag var "Utan Dun", men vid närmare eftertanke köpte jag nog en jacka för 6-7 år sedan. Ångrar det, och jackan är för länge sedan länge borta.
Det mesta är väl hemskt på något sätt skulle jag tro.

Är det inte tillverkat av dun från gäss som har plockats levande så är det väl tillverkat av barn till slavlöner.

Personligen så föredrar jag inte dun över huvud taget.. Dels för att det är precis som Leilake säger, att fjädrarna sticker ut. Men även för att en dunkudde blir platt i mitten för att dunet pressas ut i sidorna.

Att sova med huvudet på en dunkudde är ungefär detsamma som att sova utan kudde, eftersom att dunet glider bort så att kudden blir platt i mitten.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem