Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ljudet funkar ej

Ljudet funkar ej

I går blev det tyst i högtalarna ....suck ... (har ju funkar i flera år)
har försökt att kolla så ej ljudet är avstängt mm med vad jag förstår ser de helt ok ut ... vidare har jag testat med andra högtalare men inget hjälper. Nu tänkte ja be om hjälp från alla er duktiga här om råd/hjälp om man kan testa sitt ljudkort på nåt sätt.
Ljudkortet heter: SB audigy Audio [BC00]
och jag kör XP.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Kontrollpanelen/Ljud och Ljudenheter/Volym/Avancerat/Välj Avancerade under Alternativ. Titta sedan under första kolumnen - hos mig heter den Play Control - välj där knappen som heter Avancerat. Där hittar du rutan om digitalt ljud. Om jag klickar i den hos mig så försvinner allt ljud. När du ändå är på Ljud och Ljudenheter så kan du kolla mitt förra tips också. Annars håller jag nog med Göcke att det kan vara en bra idé att ominstallera Ljuddrivrutinerna.

Lycka till!


Blessings

LuckySwede®
Godmorgon!
Jag hade samma problem. jag satte inDrivern och om intalerade den på nytt
och jag har Sound Blaster Audigy 2 .
Så nu fungerar det,
Ha en bra dag!


Jag hade liknande problem med min fasta dator. . Jag köpte den i aug. förra året. . Och Vista var förinstallerat på den.

Jag gillade inte Vista så jag installerade Win XP istället. . Men uppenbarligen hittade inte Win XP ljudenheten = Realtek High Definition Audio

Leverantör är : Realtek Semiconductor Corp.

När jag gick in på kontrollpanelen , Ljud o. ljudenheter och kollade om egenskaper för Realtek HD Audio stog det att det inte fanns någon drivrutin installerad.

Jag har ett program som heter Driver Agent och när jag körde det så hittade det Ljudenheten utan drivrutin. . Sedan klickade jag på hämta drivrutin och sedan installerade jag den. . Den har version 5.10.0.5618

Nu när jag har installerat den så fungerar ljudenheten helt ok. igen.

Jag vill minnas att jag har läst någonstans att det kan vara problem just drivrutiner för olika enheter om man installerar t.ex. Win XP på en dator som ursprungligen hade Vista förinstallerat. . Och att man då måste försöka hitta en drivrutin son kan fungera.
Annons
Nu har jag ominstallerat ljuddrivrutinerna så nu funkar ljudet igen.. skööönt!!
Jag avinstallerade den gamla drivrutinen först i enhetshanteraren å startade om datorn å då installerades drivrutinen automatiskt .. bra va!


för alla goa´ tips!

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem