Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Partitioner i XP

Partitioner i XP

Hejsan!
Har använt Partiton Magic 8.0 och lagt in två primärpartitioner (XP) på datorn. En för mig och barnen och en för mig att labba med. Ett konstigt fenomen uppstår. När jag lägger in tre användare i den ena partitionen kommer det upp tre användare i den andra partitionen också UTAN att jag har varit inne och lagt deit dem!! Hur kan det komma sig? Vad jag vet så är dessa två primärpartitioner helt åtskilda från varandra men det verkar inte stämma här. När jag tar bort två användare i den ena partitionen försvinner de även i den andra.

Är det någon som har några tankar runt detta?

Håkan
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

"The never ending story..."
Det ser inte ut som om jag skall kunna få någon lösning på det som inträffat med mina primärpartitioner. Vi får ta och träffas så ni får se hur jag menar. Det är inte alltid så lätt att beskriva med ord det som borde ses i verkligheten. Ni vet, en bild säger mer än tusen ord.
Som jag har skrivit innan så har jag en bärbar dator och bara en hårddisk. Ett alternativ är att skaffa en extern hårddisk men det känns inte aktuellt.

Är det verkligen ingen som kör två primärpartitioner på samma hårddisk med ett operativsystem i varje partition?

Tycker inte det verkar så svårt du har två primärpartitioner två OS, båda OS:en är XP och NTFS båda OS:en ser båda partitionerna eftersom båda är NTFS och det inte finns något stöd för att inte ge tillgång till diskar förutom i AD.
Rob!
Har jag fattat dig rätt att anledningen till att primärpartitionerna "ser varandra" är att de är i formatet NTFS. Skulle jag ändra till formatet FAT skulle partitionerna inte "se" varandra. Är jag på rätt spår?
För att förtydliga så ser inte primärpartitionerna varandra i utforskaren. Där finns bara ett c:\ utan det är är när jag har lagt in mina användare som jag har berättat om innan.
Annons
Håkan anledningen är att XP kan se och skriva till både FAT och NTFS formaten. det är därför du ser båda.
Att du får ett c:\ i båda fallen är att c:\ är den såkallade rootdisken , den del där du har OS-et installerat på
du kan inte ha två c:\ men du får i ditt fall c:\ att vara någon av dinna partitioner beroende på vilket os du startar.
eftersom du har ett os var på varsin partition.
Du skiftar enhetsbeteckningarna och partitionerna beroende på vilket os du laddar.
Där kom göcke med den bästa förklaringen hittils..:)
Tack Rob, du gör bra ifrån dig du oxo. :)

Kanske skall skjuta in att det går att ha flera OS på samma partition oxo, typ som det var förr
DOS+W95,DOS+W98, eller varför inte W95+W98 osv. men då blir det lite att ha tungan rätt i mun när man installerar program.
Nähä, det hjälper inte att byta till FAT. Det ser ut som om det bara är att accepetera faktum.

Om jag skulle summera det jag kommit fram till med hänvisning till min fråga i början:
-Om man har två fristående primärpartitioner på samma hårddisk med ett WinXP i varje primärpartition går det inte att ha olika användare i de två primärpartition eftersom WinXp gör att primärpartitionerna kan se varandra. Ok!

Vad händer om jag har WinXp på den ena primärpartitionen och Win98 på den andra? Kan primärpartitionerna se varandra ändå?

Om jag skaffar en hårddisk till och har en primärpartiton med WinXp på respektive hårddisk slipper jag då ifrån mina användarproblem?

En annan fråga i samband med denna diskussion: Är det andra "fenomen" som kan uppstå genom att jag har två primärpartioner med ett WinXp i vardera partiton?

Håkan , både Rob och jag har försökt att förklara att det är naturligt att du ser partitionerna.

du har en Bärbar dator,
skaffa en extra disk och skifta när du vill labba.
Jag börjar inse hur det hänger ihop. Tack alla för er hjälp. Hoppas att fler har haft glädje av diskussionen runt partitionering.

Håkan

Göcke!
Det känns som jag kan läsa av en viss irritation ur ditt sista svar till mig, en irritation som jag upplever kommer ifrån att jag inte bara accepeter rakt av vad som förklarats i denna diskussion. För mig är det viktigt att förstå VARFÖR det är på ett visst sätt. Jag kunde acceperat att primärpartitionerna ser varandra och skaffat en ny hårddisk. Men jag känner att det inte hade hjälpt mig så mycket. Jag hade ändå inte förstått VARFÖR fenomenet uppstått och inte lärt mig någonting alls.
Det har varit många inlägg i denna diskussion och ibland har jag känt att jag inte har förstått de svar som har getts på sidan och då känns det naturligt att fråga vidare. Jag vill förstå varför.
I slutet av diskussionen kom du med ett svar där jag känner att jag förstår varför primärpartitionerna ser varandra. Det beror tydligen på WinXP och inte på Partitionen Magic eller någon inställning man skall göra. Det är naturligt, som du själv skrev att de ser varandra vilket jag nu förstår varför de gör.

Vad jag förstår är både du och Rob kunniga runt datorer. Det är bra att ni finns på det här forumet och kan ge era synpunkter. Min egen erfarenhet runt att vara kunnig i något är hur svårt det kan vara att få den som inte har kunskaperna att förstå. Det kan skapa irritation och frustration som jag känt av ibland. Det blir inte bättre av att vi kommunicerar genom att skriva. Jag inser själv hur viktigt det är med tydlighet för att det jag skriver inte skall tolkas på ett annorlunda sätt än vad jag hade tänkt mig.

Kände att jag ville förmedla detta till dig.

Håkan

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem