Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Regedit

Regedit

Sitter och rensar i registret efter en avinstallation av NIS. Det är ju det att det tar en sån förbannad tid, finns det inget program som letar upp alla filer på en gång och som man bara kan ta bort med en enda musklickning?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Förstår jag dig rätt Göcke, så du menar att det inte är mycket lönt att lägga den tiden på att sitta och ta bort posterna manuellt i registret då? Jag har använt NIS eget avinstallationprogram att ta bort programmet med.

Det filer som man skall ta bort i registret måste ju vara, Norton, LiveUpdate och symantec, eller har jag fel?
Raj-Raj, det jag försöker säga, är att de som tillverkar ditt skydd, i ditt fall
Symantec/Norton måste vara de som best vet vilka filer de har instalerat på din dator och vilka förändringar i registret som de gjort. samt vilken typ av bakup av registret de gjort , och vilken återställningspunkt de skapat,, som sen skall återställas till det läge det var innan
du installerade det.


För mej är det självklart att gå via symantec/nortons verktyg, nu när de har det
till allas hjälp.

varför uppfinna hjulet igen, och sitta och traggla registerposter på ett
program som man redan vet är svår att få bort.

det är annat om det är ett skitprogram, där tillverkarna inte hjälper till att ge kunden ett hjälpmedel att ta bort programet med.
Sånna finns det tyvär för många av.

med detta vill jag inte påstå att alla filer kanske försvinner eller
registret blir rent helt. men de som är kvar brukar vara lättare att ta bort
Okej, men vad är slutsatsen av det du skriver? Ska jag skita i att leta i regeistret för jag får inte fram slutsatsen i ditt inlägg.
Annons
Ett bra program för att ta bort allt vid avinstallation är Your uninstaller, men då ska man ju inte tagit bort massa filer först. Ett bra tips till nästa gång du ska avinstallera iaf-
Raj-Raj. vad du har gjort kan inte jag se ,
därför så har du bara fått min rekomendation
hur du borde ha gått tillväga.

och jag lovar, det fungerar.

har du radderat filer själv och sen försöker rensa i registret. då har du att göra.

evafalun nämner ett uninstall program , sådan kan man ju använda.
men även då måste man göra allt i rätt ordning.
framför allt när det gäller så djupgående program som virusskydd
RajRaj.
Jag har skickat dig ett mail
En lärorik tråd det här med goda svar och tips.

Som jag ser det så tar Symantec (Norton) inte satt ansvar i saken.
Datortillverkarna levererar datorer med förinstallerade virusprogram,
t.ex Norton, program som datorköparen gratis får låna i två månader.
Därefter tar Symantec fram "kniven" och hotar; "köp programmet eller
avinstallera det om du kan".
En ansvarsfull leverantör av ett virusprogram av Nortons kaliber skulle
naturligtvis samtidigt tillhandahålla ett lätt åtkomligt avinstallationverktyg.
Alla datoranvändare är varken programmerare eller har ännu lärt sig
dataspråket med sina facktermer som oftast är engelska.
Själv har jag ersatt Norton med avast antivirusprogram, ett litet svensk-
språkigt program med kontakt till en databas för uppdatering.
I övrigt litar jag på Windows brandvägg och defender.

Ha en bra natt!
Tack Hassez det löst mitt problem och det var inga krusiduller utan kanon att får bort skiten.

Köpt en ny laptop och fick med Norton men ville inte skiten utan ville bara bli av med det. Nu är allt frid och fröjd och allt till belåtenhet.

Än en gång tack till Hassez och till andra andra också med era kloka svar och kommentarer.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem