Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Nästa 10 år kommer bli underbara

Nästa 10 år kommer bli underbara

Jag tror 10-talet kommer bli helt fantastiskt med tanke på hur fort utvecklingen inom data går nu! Fildelningen har varit både risad och rosad men den tror jag kommer bidra till en ren explosion dom nästa 10 åren inom data/datorer/program och utveckling av aldrig skådat slag.

Aldrig förr har så många haft så få för att tacka för så mycket! (Om man ska citera churchill.)

Det ska bli ett fruktansvärt spännade decennium att se fram emot!

Antal svar på detta inlägg: 49
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Med molnet så blir vi redan centraliserade till olika aktörer

ta tex ett virusskydd, du erbjuds gratis lagringsmedia för att göra backup på den egna datorn, ett erbjudande som följer med fler och fler
program, oavsätt vart de hamnar i din dator eller i molnet.

grid och cluster , att låta flera datorer jobba tillsammans för att lösa uppgifter
låter ju som en bra lösning , för att få mer datorberäknings kapacitet
eller rent av låna kraft när det så behövs.

men samtidigt så är frågan om vår integritet lika aktuell, som när vi skrek högt om myndighets makt så borde vi granska vad som komma skall lika mycket.
Jag tror att vi får ta diskussionen om molnet vs. integritet i en egen tråd då det verkar vara väldigt omfattande.

Ang. Grid...varför skulle jag vilja "låna" internet när jag betalar fast månadsavgift och varför ska min dator dela ut bandbredd och beräkningskraft till andra utan min tillåtelse? Jaja. det ligger nog långt in i framtiden innan grid-teknologin kan överföras till alla med internet. Jag tror inte det kommer bli poppis i allafall!
Du har nog rätt Harlekin33

men vi kan nog slå fast att många nya roliga produkter kommer att se dagen ljus och som alltid så skapar det nya behov.

men frågan är kommer vi att sluta umgås fysiskt i framtiden
kommer alla att var på sin kammare och kommunicera istället för att
träffas mellan fyra ögon

och hur kommer vi att skapa sociala komptenser


a för mycket julgröt tror jag , man blir för grubblande
god fortsättning på firandet
snart blir man äldre igen
Annons
Hej.
Jag är som skrivet innan ingen expert eller speciellt sakkunnig inom detta område, men det som hade varit häftigt det är om man kunnat tex i msn eller någon annan chatfunktion projicera en bild på den personen man chattar med genom en inbyggd projektor i skärmen eller nåt sånt så att man kan sitta och prata med varandra i samma rum. Ja en betydligt häftigare variant av webkamera.
För detta finns väl inte för oss vanliga datoranvändare?
Nono!

Det finns inte en chans att människor kommer bli isoliserade varelser som endast umgås med andra via datorn! Får man inte träffa andra IRL= I Riktiga Livet blir man knäpp! Internet kommer aldrig kunna konkurrera ut att kunna träffa kompisar IRL och kunna ta en fika med och prata mellan "4" ögon!

Ni kan ju pröva om ni vill men efter ett halvår blir man helt desperat efter att få träffa människor, kompisar, släkt, vänner, tjejer i riktiga livet och dessutom så finns det inget som slår mänsklig kontakt!

Så den myten att människor skulle bli isolerade internetmänniskor går bort totalt!

Och om man mot all förmodan fastnat i år efter år att bara sitta och umgås med människor framför datorn bör man nog söka hjälp hos psykolog eller psykiater!
@Jigsaw:

Jag tror du menar ett hologram men det är ändå inte samma sak som att kunna ta nån i hand eller kunna ge nån en kram!

Man kan inte krama ett hologram!

Men visst är väl nätet en källa till kontakt med omvärlden och vänner, allra helst för dem som varit dumma nog att bosätta sig bortom 50 skyltarna, men att få träffa någon IRL gå ju liksom inte att gämföra.
Kram på er all...
Japp Harlekin33 det är vad jag menar. Du har rätt i att man inte kan krama ett hologram men erkänn att det vore häftigt.
Sen att kunna säga till en vän att "beam me up Scotty" hade varit en så cool grej. Men det kommer nog inte att hända på dom 10 åren som ni diskuterar här.
@Jigsaw:

Det fanns faktiskt ett avsnitt i Star trek där en besättningsmedlem skapade sig en drömtjej i "The holo-room" och till slut gick det så långt att han trodde hon var verklig eftersom han kunde ta på henne och det gick inte skilja henne från en verklig människa.

Det slutade med att han hamnade på hispan eftersom han inte längre kunde skilja mellan verklighet och fantasi!

Jag hoppas verkligen vi aldrig nånsin skapar nåt sånt i framtiden!

Redan nu så börjar Japanerna skaffa sig robotar som flickvänner.

Datorer, robotar och internet i all ära men nån måtta får det vara?

Nåväl...

Till nästa fråga:

Tror ni vi kommer ha röststyrda datorer om 10 år?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem