Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Vad är Linux för något?

Vad är Linux för något?

Den som vill lära sig vad Linux är och hur det allt började kan läsa denna trevliga bok som är laglig och gratis (tyvärr endast på engelska):

http://www.gnu.org/philosophy/fsfs/rms-essays.pdf

Antal svar på detta inlägg: 50
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

@Göcke:

Sista boken du länkade till är bra men troligen inte för en vanlig medelsvensson även om den i vissa delar gav en bra beskrivning.
Den är i kursnivå 2-3 av 5 om man nu säger så.
Jag söker nåt som är mera nära vanliga nybörjaranvändare och jag tycker ändå att det första inlägget som jag gav är det bästa hitills när det gäller att upplysa om att på ett så enkelt och lättförståeligt sätt som möjligt upplysa om vad Linux är men det saknas som sagt var översättare då den är på engelska.
Användarmanualer finns det i massor på engelska men det kommer nog översättningar på dom senare också förhoppningsvis. Man måste ju börja krypa innan man kan gå som sagt var.

Och innan vi går vidare in i djungeln så kanske folk måste få smälta all info vi redan gett?

Några frågor på detta?

Harlekin33 , det tycker jag förklarar , varför de Linux frälsta inte kommer ut till
gräsrotsnivån , vi vänder oss till de som redan har ett egenintresse.

så lättpocket på svenska är av den största vikten och då i samma anda som
programen , Gratis
@Göcke:

Det största som nånsin kan hända är att Stallmans essayer blir översatta till svenska!
Annons
Glömde ju nämna denna förträffliga dokumentären som förklarar en hel del också:

http://www.blip.tv/file/388239/
Förresten, finns det några översättare här överhuvud taget?
@Göcke!

Varför står det ett snabel-a framför vissa nick-namn.

Är det någon som är specialbevakad,eller.....

Bara en undran.
@Leiake:

@= At=till
@Harlekin33:

Det verkar artigt.

Men at-knappen sitter lite obekvämt.
Det har jag alltid tyckt.

Dessutom kolontecken på slutet.
@ Betyder att jag pratar specifikt till just DEN personen och ingen annan.

Kolontecken är bara en avskiljare.

Genom ett makro kan du göra ett @-tecken med EN knapptryckning.

@Harlekin33:

Tack! Det kan behövas all hjälp.

Känner ni igen er i följande citat angående kolon. Det är mitt liv i ett nötskal.

"Ett jävla kolontecken

Jag är konstant trött, kroniskt sjuk, apatisk och har inte energi till någonting överhuvudtaget numera. För att inte nämna mitt vrak till kropp. Därför är det extra konstigt när man slår upp ögonen klockan 03:14 mitt i natten och inser att man är klarvaken. I taket har vi en sån där jäkla klocka som projicerar klockslaget. Mellan timmen och minuterna blinkar ett kolontecken. Ett jävla blink i sekunden och när man stirrat på det där jävla blinkandet i en timme utan att bli tröttare börjar konstiga tankar dyka upp i huvudet."




Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem