Onsdag 15 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vad vore livet utan Tryck-kokare

Vad vore livet utan Tryck-kokare

Då jag för många år sedan ärvde en sån tänkta jag att Haha nu blir matlagningstiderna kortare.
Min svärmor varnade mig och sa, du ska nog inte använda den. Varför, sa jag, min mamma använder alltid sin.
Då berättade min sköna svärmor om hennes sista kok med nämnda kärl. Hon kokade ofta ärtsoppa, alltså från grunden, och den som aldrig gjort det vet inte att det tar väldigt lång tid.
Så nu tänkte damen ifråga vinna lite tid.
Men hon gjorde aldrig om det mer.
Hela köket blev ärtsoppedekorerat och en rejäl storstädning blev av nöden tvungen.
Jag ville för allt i världen inte ha ett gult kök. Åren gick och min mor frågade, trivs du med din tryckkokare? har aldrig använt den, svarade jag och berättade om svärmors eskapad.
Min mor fick väldigt roligt åt detta och hon lärde mig då hur man kokar i tryckkokare. Allt som sväller, (vilket ärtor gör) skall man undvika, eller inte fylla mer än till max en fjärdel i kokaren, annars blir trycket för högt då ärtorna vill "ut" och en explosion är given.
Numera använder jag alltid min tryck-kokare och tjänar tid och får mörare kalops.
Antal svar på detta inlägg: 10
Jag har en god vän som inte kan leva utan sin tryckkokare. Allt går jättefort och blir mycket godare säger hon. Finns de att köpa nu för tiden? Man kanske skulle investera i en.
Hihi stackars din mormor .

Det är ju så med dom flesta köksredskap man ska läsa på o lära sig innan man använder dom .

Fast vanliga kastruller o dylikt ska väl dom flesta förstå hur dom fungerar *L*
Joanna på Tretti.se finns det faktiskt såna att köpa , fast jag måste säga att dom är ganska dyra .

Ett ex http://www.tretti.se/hushallsapparater/koksredskap/tryckkokare/obh-nordica-obh-8
510
Vad vore ett fältkök utan vedeldad tryckkokare modell större.

Som dåvarande kock och repmånad i civilförsvaret vid Rosersberg, använde vi en sådan när det blev dags för kulsprutesoppa (ärtsoppa) varje torsdag. Annars med för den delen.
Det skulle i fälttjänst inte fungera utan en sådan förträfflig uppfinning om man inom rimlig tid måste utspisa femtio hungriga mannar.
Annons
Vi har använt tryckkokare i många år, minst trettio, vi har en i sommarstugan och 2 här hemma, den andra ,eller senaste köpte min fru på tradera för en femma, ingen bjöd och tryckkokaren var nog bara använd någon enstaka gång, kanske av någon om målat om köket,
Har ni tänkt på att hela jordklotet är en tryckkokare. Det ser man i
Yellowstone och lite närmare oss Island.

Men Sverige verkar iskallt. Tur är väl det.

www.youtube.com/watch?v=W-daow-LojM
Ormtunga!!

Ha,Ha!! Tryckkokare ska man väl använda när man "KOKA STARKT" till sig själv!!
Thomas 2.
Nu är vi inne på spriten igen...... de é konstigt. Men nu ÄR jag övertygad om att det var du som var chaffis på Mallorca och drog vinning av våra kassar med starkt.
BEA! Det var inte min mormor utan minSvärmor.
Ozzy. Det måste ha låtit förfärligt i era tält när ni låg ute... fick någon sova över huvudtaget efter en ärtsoppe orgie?
>ormtunga< Ja du det första man blir blind på är ögonen Ha ha , nu har jag mina extra ögon på mig o ser lite bättre .
Förlåt för min miss :P
@ Ormtunga m.fl.
Tanken slog oss vi kockar att tillsätta soda i ärtsoppan.
Läs bifogad hemsida så får Ni veta varför.
/Det fanns även Lottor i förläggningen/

http://blt.se/nara_o_kara/spalten_med_yngve/i-den-lj
umma-host(1541806).gm

klipp & klistra lite grand.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem