Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Bränna - Konvertera NRG fil

Bränna - Konvertera NRG fil

Har laddat ner en NRG fil och vill bränna denna till dvd. Har CDburnerXP som brännarprogram samt har Deamontools installerat.

Hur funkar Deamontools? Letat på nätet men fattar noll. Testade lite med resulatatet att två dvdskivot fick slängas .

Nero brännarprogram har jag men vill inte lägga in det för CDburnerXP är enligt min mening bättre och framför allt enklare.

Hur göra? Går det att konvertera till AVI/Xvid på nätet eller får man installera ISOBuster eller nåt i den stilen?

tillbaka till kärnfrågan: Kan nån förklara ENKELT hur jag mountar NRG filen med Deamontools?
Har Windows 7 om det nu kommer några programlänkar och i såfall förklara hur jag ska göra.

Tack på förhand.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Kan denna bild hjälpa dig...

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03829.jpg

Bilden är gjord med XP men jag tror att det är ungefär samma i Windows 7

Använder själv NERO, men har tittat lite på hur CDburnerXP funkar...

Mountar du i Deamon så blir det VOB filer du ser om det är DVD

Men i CDburnerXP ska du konvertera .nrg till ISO först för att du ska kunna bränna den

" Other disk image formats exist and are widely used. You can convert .bin or .nrg files to ISO, so you can burn them with CDBurnerXP, from the button at the bottom left of the window shown above. The dialog is also accessible from File --> Convert ISO image. A file selection dialog will appear and so you can locate and choose the file to be converted. Once you do the window shown below will appear, from which you can choose the location where the ISO image will be saved. Click the button for the process to begin."

hela sidan http://cdburnerxp.se/help/Data/burn-iso

Det är ju ett enklare sätt att bränna din .nrg fil i CDburnerXP

Annons
Tack för din hjälp DedaPera.

Har kommit så långt att jag har kunnat kolla på filmen nu. Efter mycket huvudbry så aktiverade jag Windows Media Player, då hoppade den mountade filen igång direkt.

Det gick inte att spela i varken VLC eller GOMplayer som ändå är två stora välrenommerande "spelare" på marknaden.

Nu får man lära sig WMP istället, har inte använt denna sen win98 så det ska bli spännande.
En sak till har jag glömt att nämna är att om du har mountat den och ligger i den virtuella DVD-läsaren så kan du bara enkelt trycka på "Copy Disc" i CDBurnerXP och kopiera till en blank DVD-skiva så kan du spela den sen i Hemma-DVDn. Vid copy disc ska du alltså välja "Copy Data" och inte "Copy Audio" så slipper du göra om den till ISO-fil.

http://cdburnerxp.se/help/Data/copydata


DedaPera

Tack för all hjälp.

Nu behövde jag Deamontools för att öppna den filen. Vad mer kan man ha det till?
vill ju kunna använda programmet som nu ligger på datorn.
du kan till exempel mounta spel mm..............utmärkt program

bra sätt att komma runt kopieringsskyddet........
Daemon är ett så litet program att den tar nästan ingen plats på hårddisken, c.a 383 kB jämfört med en normal mp3 musikfil som är ungefär runt 4000 kB

Fördelen med att mounta en avbild (.nrg, .iso, .img, .cue, osv) är ju att man kan testa/titta på grejerna innan man bestämmer sig om man vill bränna till CD/DVD

sen vidare så kan man välja antal virtuella enheter (upp till 4 i min version) och mounta lika många avbilder (.iso, .img, o.s.v) och alla har du tillgängliga på datorn (det ser du i Den här Datorn)

Du kan ju bl.a. skapa en musikCD och välja att inte bränna direkt till CD utan spara som en iso fil på datorn vilket du sedan kan mounta i Daemon och lyssna på den som en vanlig CD-skiva i t.ex. MediaPlayern

DedaPera
du bor ju inte så långt härifrån. Kan inte du komma hit och undervisa mig lite så bjuder jag på pizza .

Du får det att gå runt i huvvet med alla fakta.

Man märker att man har mycket kvar att lära .
kort sagt skapas en virtuell cd/dvd enhet på datorn så att man lurar datorn att man stoppat i en cd/dvd skiva..........................

lite besviken på dig jigsaw trodde du var en datahacker av guds nåde....

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem