Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Sömnproblem

Sömnproblem

Pratade med en nära släkting till mig som sa att hon under en längre tid nu har haft sömnproblem (hon har svårt o somna, och vaknar upp flera gånger om nätterna). Min teori är att det kan vara stressrelaterat, men jag kan ju inte vara helt säker. Så jag skulle vara tacksam för eventuella tips och huskurer så att hon kan bli av med sina sömnproblem.
Antal svar på detta inlägg: 4
Huskurer som kan funka om man har sömnproblem: massera fötterna innan läggdags, äta en banan och dricka varm mjölk, sen få finns det ju så klart sömnpiller (men det kanske inte är att rekommendera, risken finns ju att man blir beroende av dem). Sen har jag även läst om ett nytt program som finns på nätet på sovbättre.se Men testa först huskurerna, och förhoppningsvis kan de vara till någon hjälp.
Att konsentrera sig på att räkna
baklänges från 99, om och om igen
om det behövs. Då försvinner iallafall,
alla andra tankar som man har i huvudet
när man försöker sova !
Det har hjälpt mig många nätter!!
sömnproblem kan vara mycket mer komplicerat än så jag rekommenderar att gå till husläkaren i god tid när man har haft det under en längre tid då jag själv haft sömnproblem under många många långa år. Det kan bero på t.ex. alkoholproblem, psykiska problem, sorg, stress, utbrändhet, kroppsliga problem, hälsan, maniskhet, ja allting i hela kroppen och själen.
En som övervunnit detta efter 40 års problem.
Annons
Ok. Tackar för alla svar. Jag skickade en länk till denna tråd till min släkting på MSN, så förhoppningsvis kommer någon av råden att fungera :) Hon fann även ett självtest på sovbättre-hemsidan som hon ska göra.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem