Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Espressomaskin

Espressomaskin

Hej går i tankar om att köpa en Espressomaskin, det är ju en djungel som med allt annat med teknik i . Priser från 2000 - 20 000 man får ju vad man betalar för det vet jag, Har varit runt i lite butiker o tittat, smakat i prisklass 5000-10 000
på olika "kända mäken". Min uppfattning om dom är att tempraturen ej håller måttet på det färdiga kaffet det är "fesljummet". Måste man upp 15-20 000 kr för att få en het kopp espresso? Någon som har erfarenhet och är nöjd/missnöjd med sin maskin?
Mvh Cannonen
Antal svar på detta inlägg: 9
Jag har en Gaggia Synkron sedan minst fem år tillbaka. Den fungerar perfekt. Jag tror priset var då ca 5000 kr. F.ö. läs recentoner i Råd och Rön.

En god vän sa till mig engång i tiden: att fixa god espresso har bara en hemlighet, man skall spara med vattnet.

Lycka till!!!
cannonen!

Här hittade jag en sida som du kan ha nytta av. Espresso är inte min grej.

Själv kör jag en kopp vatten i micron 1,15 minuter. I detta heller jag frystorkat
pulverkaffe från Nestle. Det står mellanrost på burken. Lyxblandning.

www.bizzbook.com/kaffe/espressomaskiner.html
Kompisen hade en Krups som var inne på lagning tre gånger, sedan fick han pengarna tillbaka och bytte till en Siemens. Har själv en Siemens som har fungerat bra nu i tre år. Lämnade in den alldeles i början för att den bryggde för kallt kaffe. Sedan dess har den fungerat utmärkt.
Annons
Tack leiake den länken var mycke bra, där står det mesta,
men ditt kaffe kokande är jag inte impadd av hehe, måste smaka F,,,N
cannonen!

Kaffet är inte gott. Inte i någon form. Men det innehåller koffein. På
1700_talet var kaffe förbjudet i Sverige. Det var klassat som drog.

Röka tobak är inte särskilt gott. Men det innehåller nikotin. Därför är
många torsken.

Allt som slutar på -in är lite lurigt. Beroendeframkallande.

Salubrin är nog inte farligt. Brännvin är bevisligen farligt.
Av alla -in så är väl hero- och koka- värst, lite koffe- är ett måste för att kroppen ska vakna och jag kör faktiskt också med frystorkat av fabrikatet Gevalia Ebony. Men jag lyxar till det med att koka kaffet i en vattenkokare och det blir fantastiskt gott tycker både jag och min bättre hälft. Jag knäcker lite extra som kontaktperson och hos en klient som jag brukar besöka får jag värsta kaffet jag druckit. Jag brukar besöka honom på em och då tar han kaffet som stått i termosen hela dagen och värmer det i micron...det blir rena rävgiftet men med halva koppen mjölk så går det ner.
qrtan!

Om man tittar på kaffe som har stått en stund i en kanna som dom har på
restauranter. Då är det blålila strimmlor som simmar ikring. Garvsyra!!

Vem dricker garvsyra. Dumma människor. Jag har testat på hundar och hästar.
Dom vill inte dricka detta rävgift. Kloka djur.

Är det party hos "höjdarna" då dricks det inte kaffe. Det står en skål med
något vitt pulver i hallen som man lägger en liten nypa i tumvecket och sniffar in genom näsan. Ett modernt cocktailparty.
Kaffe innehåller inte garvsyra och har heller aldrig gjort det.. Det är en skröna, precis som att påståendet om att oljehinnan på kaffet skulle komma från dieselångor från dom dieseldrivna kafferosterierna, vilket också är en skröna..

Vad kaffe däremot innehåller är klorogensyra, men om den har några skadliga effekter på kroppen vet jag inte.. Snarare verkar det vara nyttigt..
Förekommer oftast i bantningspreparat vad jag har förstått, samt motverkar sötsug. Det är även denna syra som ger kaffet dess bittra smak.

Färska kaffebönor innehåller 12% fett. Vid rostningen försvinner det mesta, men lite stannar kvar i bönorna och utfälls vid bryggning.. Det är alltså en oljehinna av fett man ser på kaffets yta, vilket är helt oskadligt för kroppen.
Citat från kaffeinformation.se:

"Jag har hört att det kan kan bildas nån farlig syra i kaffet om det står varmt i flera timmar. Som på nåt vis skulle vara skadligt för magen. Stämmer det?
Fredrik


Den grupp av kemiska föreningar som består av polymeriserade fenoler, brukar i dagligt tal benämnas garvsyra. En allmän missuppfattning är att kaffe innehåller denna typ av föreningar, vilket det alltså inte gör. Det som ger kaffe dess lite sträva smak är i stället bl.a. så kallade klorogensyror som finns i kaffe. Det är också i huvudsak dessa som ökar saltsyraproduktionen i våra magar då vi dricker för mycket kaffe. För känsliga personer innebär det obehag.
Om man låter kaffet stå på varmhållningplattan så bildas mer syra och bitterämnen. Det gäller särskilt om man har en kaffebryggare där varmhållningsplattan har för stark värme och överhettar produkten. Det ökar då risken att irritera magen."

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem