Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Teknikutveckling

Teknikutveckling

Lätt att raljera om gamla gubbar, min pappa var född 1924, han var tekniskt intresserad och väldigt duktig i matte i tidigare år men med dom senare årens teknikutveckling hade han inte en chans att hänga med.

Hans gräns gick vid 80-talets VHS-apparater som han fortfarande sent i livet klarade av att spela in program med.

Dator skaffade han aldrig men däremot mobiltelefon som han ofta hade problem med att ringa på.

All heder åt seggre95 och alla andra gummor och gubbar, leiake inkluderad, som fortfarande har intresse och intellekt kvar.

Jag är snart där själv.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Pellet , du har rätt att det kan vara lätt att raljera

Men jag vet att även 92åringar fixar att betala räkningar och deklarera på nätet via en dator.

Om viljan finns och hälsan inte sätter stopp
Bra talat!

Själv är en flicksnärta på snart 60 bast och jag hänger med så gott det går. Har lärt mig det mesta om den teknik jag har med hjälp av datorn.

Vill jag veta något så är det bara att söka. Så det har resulterat i en hemmabioanläggning som jag är jättenöjd med. 3D tv, mediaspelare, allt kopplat till en reciever som ger ett otroligt bra ljud och kollar film på teven från datorn genom nätverket. En android mobiltelefon som är min ögonsten.

Det har hänt mycket sen en telefonist kopplade samtalet fram till nu, så visst är det kul så länge man kan hänga med.
sofus , låter ju härligt med ditt teknikintresse
Annons
Tack Göcke! Det är roliga leksaker, bara det inte tar över så man glömmer allt annat!
Göcke, det var inte menat som kritik vare sig mot dig eller leiake, mer bara ett konstaterande att varje generation har sitt.

På 60-talet upplevdes ju Beatles som dunkadunka, numer anses det väl som finstämda melodier.

Pellet, jag tog det inte som kritik, nemas problemas.

Jag är bara glad att det finns så många som fortfarande vågar.
och jag ser inte tekniken som en generations grej.
utan mer som en intressegrej

skapas det inte ett intresse så lägger man grejorna på hyllan
eller låter bli.

men hittar man nya saker som faller in under egetintresset så tar många till sig det.
Göcke! Att en 92 åring klarar att betala räkningar på internet tror jag tillhör undantagen. Jag jobbar extra ibland som sk personlig följeslagare, speciellt i slutet på månaden då räkningarna skall betalas. För de allra flesta så är det posten som gäller, för många lever kvar i det gamla att dom skall ha kvitto.
Jag reagerar mycket över att dom stackarna ska behöva betala 40:- per räkning. Det borde vara gratis för pensionärer!
En del har jag övertalat och har tagit hand om att deras räkningar betalas via internet för att slippa alla avgifter, men det sitter hårt hos dom.
Så jag tror att det är en generationsfråga, trots allt!
loket55 , orsaken att äldre inte använder internet, beror på att de inte hoppade på tåget när de var yngre de såg inte nyttan och det var för dyrt, men samma tendens ser vi även bland yngre

inte alla har internet och det är många som inte använder möjligheten på biblioteken mm.

på denna sida kan ni finna en hel del i rapportväg.
http://goo.gl/tgoQC

Göcke,att betala räkningar via internet har inte så många år på nacken. En 80-90 åring var för gammal redan när det var möjligt.
Däremot hävdar jag bestämt att pensionärer skall vara avgiftsbefriade när dom betalar sina räkningar via posten eller banken!! Det är inte roligt att se när dom får betala 3-400:- av sin lilla pension i avgifter varje månad.
Jag sitter mitt i mot min 91 åriga far i hans sommarstuga på Tjurkö i Blekinge just nu och läser vad ni skriver. Han klarar sig själv och betalar sina räkningar genom att skriva blanketter och skicka i brev. Har har målat om sina fönster med äkta spröjs från laserat brunt till vitt nu i vår här. Målat dom 3 ggr. Det tror jag man måste vara 91 för och ha tålamod till. Förra hösten så gick han och köpte ny bil en Toyota Yaris. Så han är pigg.

Men dator vill han inte ha, jag har försökt, hans händer klarar inte musen. Men jag har funderat på en pekskärmsdator till han. Mobil har han.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem