Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Vad finns i uggleholken

Vad finns i uggleholken

Två st kattugglor, Klaara och Klaus, fick sitt boträd fällt av en storm och 2012 sågade några ornitologer av det fällda trädet och reste bodelen med nytt tak på sin gamla plats. Ugglorna accepterade sitt nya bo och började häcka i år. Den 19 mars la Klaara sitt första ägg och den 21 mars det andra och det sista ägget den 23 mars. Kattugglan ruvar cirka 30 dagar så det finns säkert ungar under Klaara.

Kattugglan bildar par efter första året då hanen letat upp ett revir och försöker etablera det och locka till sig en hona. Sedan stannar de tillsammans och i samma bo. Genomsnittsåldern är 5 år, men de kan bli upp emot 20 år, i fångenskap upp emot 30 år.

Ungarna lär börja flyga i juni och föräldrarna tar hand om dem under hela sommaren. Augusti/september börjar de leta efter eget revir. Hittar de inget lämpligt brukar de svälta ihjäl.

Storleksmässigt är kattugglan cirka 40 cm lång, vingspannet cirka 90 cm och vikten 500 gram.

Uppgifter från Wikipedia, jag säger som leiake - snart blir man en riktigt duktig fågelskådare.
Det finns visst tre nivåer, skådare, fågelskådare och ornitolog.

Antal svar på detta inlägg: 1
svennew

Jag är redan fågelskådare alla kategorier. Vet allt om pilgrimsfalkar och nu fiskgjusar som jag inte visste fanns i mitt tidigare liv.

Just nu kollar jag på havsörnens enda unge. Den sköter hon moderligt. Minst sagt.
Hon burrar upp sig som en mor med barnvagn när det blåser på barnet.

Storkarna har tre ägg. Dom är vita, men storkarna är svarta. Konstigt.

Fiskgjusarna har problem med att hitta en hona dom trivs med. Det har tydligen
alla levande varelser problem med.

Om ugglor tycker jag inte. Dom får så fula ungar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem