Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Fiskgjuse

Fiskgjuse

Just nu attack av annan fågel mot fiskgjusen.
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej Lillpelle

Jag har inte tittat på fiskgjusarna sedan i morse och blev lite störd av ditt inlägg. Jag tror inte att gjusarna har så stora marginaler i år. Kanske häckningen inte blir så lyckad som i fjol!

Jag gick in och kollade lite om det hade varit några diskussioner om attacker mot gjusarna men hittade inget. Då gick jag in och kollade ett av bona för att se på arkivbilderna men kunde inte finna någon oro under cirka 10 minuter innan du rapporterade på IS.

Här är adressen till arkivbilderna i ena boet:
http://pontu.eenet.ee/kalakotkas/2013-05-03/2013-05-03-16-06.jpg
Lillpelle !



Fåglar gör så annars blir det inga ägg.
Bo Nr: 2 är unga fåglar.
Kan Lillpelle verkligen blanda ihop Madis kärvänlighet med en attack?

leiake

Jag tror att i första boet bor Madis, hanen från ifjol med en ung hona, Oxana. I andra boet kan det vara Piret, honan från ifjol med Ilmar,

Pirets sändare har visst lagt av och den får hon dras med tills hon dör! Dra omkring med en värdelös GPS i flera år...
Annons
Leiake !

Bilden fryser då och då för mej, men jag tyckte honan var lite uppriven.
Men var det kärlek jag såg är jag glad. Man blir ju upphetsad då med.
svennew !

Jag kan mycket väl ha blandat ihop detta.
Ber om ursäkt.
Lillpelle......jag blir lite störd på svennew:s respons på ditt inlägg, så det jämnar ut sig...........................
Tack Emans !
Förlåt Lillpelle

Inte var det dig jag var störd på så det var dumt formulerat. Jag är orolig för våra fåglar. Det verkar inte vara så väl ordnat i våra fågelbon i Estland. Fåglarna slåss så att kamerorna ryker och fiskgjusarna verkar inte bry sig särskilt mycket om äggen de lägger.

Bo nummer 2 verkar heller inte särskilt välbyggt, lägger fåglarna ägg där så hittar de dem inte.
Fiskgjusarna i bo nr: 1 har etablerat sig. Bo:2 är tveksamt.

Storkparet har nu 5 ägg. Dom får att göra när dom kläcks. Vilket jobb.
5 barn samtidigt utan socialhjälp.
Hos Havsörnen har bara 1 ägg kläckts, det andra ligger kvar.
Är det vanligt att inte alla ägg som de lagt, kläcks ?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem