Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Vågar man flyga med Ryanair?

Vågar man flyga med Ryanair?

http://tinyurl.com/oyff2sh
Denna film tagen av en amatör visar hur ett Ryanairplan landar utan tillstånd på Tallinns flygplats trots att det redan finns ett Finnairplan på banan som tur är lyfter Ryanairplanet igen och får flyga ett nytt landningsvarv. Detta händer ca 2 min in i filmen.
citat;
Helsingforsplanet, från flygbolagen Flybe och Finnair, hade landat men inte hunnit lämna ban...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Och som sagt, tänk på anhörigas förtvivlan istället för att spekulera och antyda saker som man inte vet något om.Kraschen är ett faktum och kan inte göras ogjord, tyvärr. Hälsn. L.
Seal, är inte pitotrören på moderna flygplan elvärmda? Hur kan det då bli stopp pga isbildning?

Ok om instrument slås ut Men om man sitter i en stol så känner man ju lutningen själv i kroppen. Borde inte det vara en indikator nog så bra vad man ska göra?

Om spekulation! Vid katastrofer så görs massor av spekulationer i media, det gäller alla även SVT som kallar in diverse experter för att förklara vad som kan hänt och vad som kan ha orsakat katastrofen. Det är bara gissningar och spekulation men genom att lyssna på dessa så ökar min kunskap, man lär sig helt enkelt nya saker.

Så jag kommer att fortsätta att gissa och spekulera och vara nyfiken, sen får Lage och andra tycka vad dom vill.

Detta har inget att göra med en sorg för de drabbade, jag brukar kunna göra flera saker samtidigt.

pedhan har du flugit in i ett riktigt oväder nån gång? För då vet hur det känns och tyvärr räcker inte eluppvärmningen till alla gånger. Speciellt tropiska åskoväder på dessa höjder är fruktansvärda. Du känner lutningen när du sitter hemma i en stol ja men hur tror du det känns när du sitter fastspänd i en stol ombord på ett flygplan och kastas omkring som en pingpongboll utan att kunna kontrollera planets rörelser då vet du inte vilket som är upp eller ner det kan jag lova dig. Det är fritt fall nedåt och sedan kastas du kanske uppåt som en expresshiss för att plötsligt falla igen dessutom kastas du runt i sidled jag kan lova dig det är ingen sinekur att hamna i ett riktigt oväder med ett flygplan hur modernt den än är. Varför tror du de har spypåsar till alla passagerare för i oväder behövs dessa mer än väl det kan jag lova dig.
Piloten ansökte ju om att få flyga över ovädret men blev nekad då det fanns ett annat plan i närheten på denna höjd.
Det enda vi behöver göra är att ha tålamod för vi kommer att få veta vad som hänt eftersom havet inte är speciellt djupt i dessa farvatten.
Det är bara att hoppas att det gick fort så de slapp att lida allt för mycket.
Annons
Som sagt, hänt har hänt, lätt att sitta i en stol hemma i lugnet och spekulera. Om vi nu har någon som helst vinning av att veta händelseförloppet ? Det var det. Hälsn. L.
Det är så här också att centrifugalkraften påverkar dina sinnen och gör att du tror att du kanske sitter rakt men i själva verket kanske du flyger upp och ned eller med stark lutning och i en skarp sväng.

Flyger man med autopilot så borde den ju hantera detta, men flyger man manuellt så är det så att man måste vara tränad att flyga bara genom att använda instrumenten. Undersökningar visar att en oerfaren pilot som flyger in i moln och som ska förlita sig på instrumenten störtar inom en tidsrymd mellan 30 sekunder till två minuter.
Ang Air Franceplanet

Isbildning

Utredarna slår fast att isbildning hade skadat flygplanets hastighetsmätare och andra instrument i cockpit. Det gjorde att instrumenten visade fel. Men kraschen hade ändå kunnat undvikas om piloterna varit bättre tränade.


Haveriet delas in i tre faser:

1:a fasen: Kaptenen lämnar cockpit för att vila. Det är rutin med tre piloter på längre flygningar för att alla ska kunna ta en paus. Innan kaptenen går berättar han för andre- och tredjepiloten att de flyger nära ett oväder, och att det är turbulens.

Men hans instruktioner bedöms som otydliga och de andra två piloterna gör inte upp om någon klar ansvarsfördelning. Flygningen går ändå lugnt till när kaptenen går och lägger sig.


2:a fasen: Autopiloten kopplas ur på grund av ökad turbulens. Planet tappar fart och rullar över åt styrbord (höger). Men hastighetsmätaren visar fel. Tredjepiloten, som styr, försöker parera krängningen och stiga genom att dra styrspaken bakåt. Trots att planet larmar om att det riskerar överstegra försöker piloten med samma metod flera gånger om. Man ropar heller inte ut något meddelande till passagerarna. De försöker däremot larma kaptenen flera gånger.


3:e fasen Planet börjar tappa höjd i rasande fart. Piloterna ignorerar varningssignalerna och försöker stiga genom att dra spaken bakåt - ett handlande som bara gör att planet tappar höjd ännu snabbare. Kaptenen kommer tillbaka till cockpit, men hinner inte rädda planet. Efter en lång kamp från piloterna störtar planet exakt 4 minuter och 23 sekunder efter det att autopiloten kopplades ur
Tack PerAsk

Skönt med ett klargörande. Man har funderat hur det kunde gå så fel som det gjorde? De senaste 2 haverirapporter jag läst daterar sig 1917 och 1919. En gotlänning störtade på Spånehusvägen i Malmö och Enoch Thulin störtade på ett liknande sätt i Landskrona. Inte förrän wdrwe Enochs krasch fick man rätt perspektiv på kraschen 1917!

Man måste nog ha alla fakta för att dra kvalificerade slutsatser-

Gott Nytt 2015, PerAsk och alla andra INS:are!
Svennew
Gott Nytt År åter och till alla andra
Gott slut och Gott nytt 2015. Tiden går fort. Mycket trista rapporter nu ett tag, återigen i dag larmades från ett plan någonstans om beväpnade personer ombord, lite osäkert men dock. Man får hålla sig i stillhet. Hälsn. L.
Tack PerAsk, du har lärt mig nåt idag.

En olycka kommer sällan ensam säger nåt ordspråk och det stämmer ju just nu. Flera flygplan med problem och båtar i medelhavet.

Jag är lite fundersam över färjorna Grekland/Italien. Jag har åkt mycket mellan öarna därnere. När man bokar så bokar man bara i ett namn och så betalar man för alla. Man vet alltså hur många som åker med färjan men man vet bara namnen på en bråkdel av passagerarna. Detta gäller på färjor under grekisk flagg. Hur hanterar man då en olycka och ska redovisa döda och skadade?

Varför har inte färjor sprinklersystem? En billig investering och vatten brukar det ju finnas gott om?

Lage, beväpnade personer avser inte ett plan utan en båt i medelhavet. Nåt annat har jag inte sett.

GOTT NYTT ÅR

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem