Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Etanol

Etanol

Jag har chattat med tr.styrelsen om skatteskillnaden mellan två för mig kända bilar.

10:36:26 Linda
Här ingår fordon som är utrustade med teknik för drift med en bränsleblandning som till övervägande del består av alkohol, eller helt eller delvis med annan gas än motorgas.

Dessa drivmedel kan vara etanol, gengas, metangas etc.

Då fick jag förklaringen varför min bil är dyrare i skatt...

Jag har för mig att annat än ren bensin kan skada motorerna, eller?
Antal svar på detta inlägg: 3
Ja vad ska man svara???

Det normala är väl att man kollar upp vilken skatt som gäller innan köp så att alla förutsättningar är klara.

Skada motorerna?
Det går ju att blanda i etanol i bensinen till en viss del. Problemet tidigare var väl div slangar som inte tålde etanolen. Idag vet jag inte på nyare bilar.
Det jag vet om etanolbilar är att de kräver tätare service. Att de drar mycket mera bränsle, men att bränslet ger mera energi och motorn kan kännas starkare.
Jag vet inte om det är någon skillnad på nyare etanolbilar, men innan jag gick i pension för drygt 1½ år sedan så var det så att de etanolbilar som vi använde som polisbilar, drog ca tre gånger så mycket bränsle under utryckning när motorerna fick gå hårt. Idag är det ju diesel som gäller.
Jag pratade med en fd. mackföreståndare och han påstod följande.

Det heter ju E85, vilket innehåller viss % ren bensin för att bilen överhuvud taget ska kunna starta.

På vintern ökas % ren bensin, då det normalt är kallare, av samma orsak.

Misstänker man för hög CO-halt inför bilbesiktningen, då på äldre bilar, kan man fylla upp bensintanken med E85.



Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem