Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Välmående tillvaro

Välmående tillvaro

Lugnt och stilla här idag, skönt med sol och värme ännu trots höstmånad, man blir påmind om saker och ting. Läste just att fadern till den unga flickan Fadime i U-sala har fått tidsbestämt 24 år. Kan inte annat än uppskatta myndigheternas beslut i fallet. Minns ännu hur man satt med våta ögon i bilen på jobbet när man passerade U-sala och det sändes en Minnesstund i radion för henne. Man tänkte då; Hur kan man som pappa bara utföra en sådan sak? Sanslöst. Ok, livet ska levas. Hälsn. L.
Antal svar på detta inlägg: 8
Delar inte din uppfattning!
Jag uppskattar inte att Örebro tingsrätt har tidsbestämt straffet till 24 år.
Har man med berått mod avrättat sin dotter så skulle man aldrig bli fri! 24 år är alldeles för billigt!
loket hej, en liten missuppfattning av dig eller mig, han har ju suttit X antal år så han är väl ingen ungdom längre och troligen blir kvar där livet ut. Det största är i alla fall för min del att han inte slipper ut som det annars ofta kan gå i dagens rättssamhälle. Tjing. L.
hej loket, blev ju tvungen kolla upp lite i siffrorna, Fadime var född 1975 så man kan väl anta att pappan var född -50 kanske eller tidigare. Då är de väl kanske inte så lång tid kvar där heller. Sorgligt om henne hur som helst. L.
Annons
Dessa sk hedersmord som händer i Sverige är ett oerhört brott.
Att med berått mod avrätta sin egen dotter är fruktansvärt!
Rättsväsendet måste markera att det är livstid som gäller sen spelar det ingen roll hur gamla dom är. Det är vad jag anser!
Helt ok loket, den typen av brott ska ju bara inte får förekomma i mänsklighetens tillvaro. Jag menar ju bara det att faderns ålder torde väl kanske inte bli så mycket högre efter de 24 åren när man räknar efter den tid som gått och kommer. L.
Heders mord,ja det är ett nytt ord i Sverige.vi får nog vänja oss,det blir nog många fler
ska ni se,med de import av dom tillämpar detta
Hedersmord är inget nytt, det blev jag i kontakt med redan i slutet på 1980
Och enda sättet att ändra på det är att utbilda. Och utbilda och utbilda igen
Hedersmord sker ju dagligen fast vi inte läser om det då det sker i länder som vår media inte rapporterar från.

I Fadime fallet så skedde det i Sverige och vi förfäras över detta. Det verkar som om vi inte trodde att sånt kunde ske.

Så i Fadime fallet så borde alltså svenska myndigheter/skolor ha utbildats i den kultur som en invandrare tar med sig till Sverige så att risker med vacker mörk flicka bland svenska pojkar blir uppenbar och en riskanalys görs.

Är det den utbildning som behövs eller vad?

Jag är tveksam.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem