Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Krympa volym

Krympa volym

Hej

Jag har köpt en Surface Pro och har börjat installera den. Operativet ligger i från början så jag får aldrig alternativet om jag vill använda hela volymen i en partion eller göra två partioner.

Jag har 500 GB och vill ha ungefär 120 GB i en partion vilken jag vill ha Windows i opch en partion för att ha filer i.

Efter att jag installerat Windows tänker jag att jag går in i diskhantering och krymper disk C så jag kan göra en disk D att filer i.

Men det är stört omöjligt. Trots att Windows bara tar upp ca 40 GB, så får jag bara ett meddelande att det inte finns tillräckligt mycket ledigt utrymme på disken för att kunna slutföra åtgärden.


Har provat allt nu. Vad göra tro???
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag försökte liknande på min bärbara i samband med Windows 10 installation, men det gick inte heller. Fick ladda ned gparted (Linux) och köra från en sticka. Då kunde jag ändra volymen, MEN startfilerna skadas och måste repareras (tack för tipset Göcke) så se till att ha gjort en reparationbackup.

Vi får se om någon har annan id

http://www.microsoft.com/surface/sv-se/support/storage-files-and-folders/c" target="_blank">http://www.microsoft.com/surface/sv-se/support/storage-files-and-folders/c
reate-a-recovery-drive?os=windows-10

http://www.microsoft.com/surface/sv-se/s
upport/warranty-service-and-recovery/downloadablerecoveryimage
ok. tack för svar. Det gick inte innan jag installerade windows 10 heller. Funderar om det finns något sätt att installera om och partionera på så sätt, >Men va jobbigt.

Gärna mer tips tack
i surface så måste du först skapa startreparations media på usb sticka och och sedan en säkerhetskopia av sytemavbildningen på usb sticka
när man gör det i surface får man en fråga om man vill ta bort den delen från disken , då frigör du ett antal Gb men kan sedan inte köra recovery mer från den inbyggda hjälpen.

något sådant är gången

sedan är gången följande , krympa en del och skapa en ny partition och sedan formaterade med att i det läget ge den en enhetsbeteckning...

i ditt fall så skulle jag inte tjafsa om att dela något överhuvud taget.
500Gb är inte mycket i dag och disken du har är en ssd disk
så du tjänar inte ett dyft på att dela upp dem.

lägg istället till ett minneskort på plattsen för lägga till lagringsutrymme som du vill nå snabbt.

annars är det OneDrive molnet som gäller , men det är segt att hämta hem stora mängder bilder från..

1Gb zipade filer kan ta sin tid..

annars så är det bara att följa PerAsk förslag
Annons
hej o tack

Jag har ju alltid haft två partioner. Det tycker jag är bra. Jäkla dumt om man inte ska kunna fixa det i Surface också.


annars blir det ju så om jag har en massa filmer och musik och min dator krashar och jag måste installera om, då åker ju alla mina filmer också vilket jag tycker är surt.
jag sa aldrig att det inte går , allt är möjligt

men går en ssd disk sönder kan du skippa det där med att en partition går sönder
det har jag aldrig varit ut för
utan dör den så dör den knall o fall

däremot kan den flagga för fel innan den dör , om du är observant

och tipset att ha en bra backup är mycket mer värt än en partition
Halloj

Efter två dygn av många svordomar, knackande i bordet och irritation och till slut ögonen i kors tror jag att jag lyckats ändå. Skam den som ger sig, men varför tänker inte Microsoft som jag och vi?

Nåväl. Till slut laddade jag ner Windows 10 på en USB sticka . Jag gick sedan in i bios och lade USB som första boot.

Installerade sedan Windows 10 och partionerade då upp i två partioner som jag vill ha det. Men det ville sig inte med den serienyckel som är installerad i datorn för Windows 8.

Det var bara att ladda ner återställningsfiler som jag hittade hos Microsoft och börja installera om som det var från början igen med Windows 8,1 ! Men då dök alternativet upp om jag ville rensa filerna på båda partionerna eller bara på den partion som innehöll Windows vilket jag så klart valde.

Nu verkar det funka. Nu ska jag uppdatera och se om jag kan uppdatera till Windows 10 igen. Håll tummarna .
näe. Det vart ändå inte bra
Jag tror du fastnade på att den dolda partitionen system var för liten
Och sen en fundering varför inte fixa partitioneringen före du uppgraderar till 10an
Det gick inte före jag installerade 10 an heller Göcke! Men nu tror jag efter mycket strul jag fixat det, hittade drivrutiner på Microsoft för Windows 10 så nu funkar det.

vilken slags backup rekommenderar du Göcke?

Jag har kört med acronis tidigare, men det blir ändå strul efter ett tag tycker jag.
I det hela så kör jag filé copy. Och skriver inte över de filer som redan finns.
Annars är det acronis eller Microsofts filé sync
På det är det alltid en speglad disk (true image) på den dator jag labbar mycket med
Eller som nu när ssd clone verktygen finns. En clone som ligger enbart för det ändamålet.

Det är ju extra viktigt att detta finns nu när vi lever med uppgraderade os

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem