Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Byt ut Rikard Grönborg

Byt ut Rikard Grönborg

Rikard Grönborg måste bytas ut redan innan han börjar som förbundskapten för Tre Kronor. Han har nu under tre år visat att han är helt oförmögen att leda ett juniorlag, och hur ska han då kunna leda Sveriges stolthet, Tre Konor? Under den tid han varit ledare för Juniorkronorna har han inta lyckats vinna någonting. Han har också gjort många märkliga uttalandes under årens lopp. Ett skräckexempel var hans kommentar efter förlusten mot USA med 8-3: "Prestationerna på killarna var bra". Ett makalöst uttalande. SVT Sports expert, Jonas Andersson, var med all rätt missnöjd med Rikard Grönborgs sätt att coacha laget. Han menade att coachningen var den lagdel som fungerade sämst. En mycket hård kritik mot Grönborg med andra ord. Jag hoppas att det går att övertala Pär Mårts att fortsätta minst ett år till. Han har visat att han kan sitt jobb, och har blivit bättre för varje år. Rikard Grönborg, däremot, bör förpassas till division 3. Där kanske han kan göra någon nytta, så att han åtminstone får ett jobb och kan överleva rent ekonomisk. Jag vill absolut inte att han ska behöva gå arbetslös.
Antal svar på detta inlägg: 8
Ditt inlägg kommer tyvärr nog att raderas eftersom det inte är datarelaterat.
Har inte hört talas om att inlägg raderas. varför?
Det var en besvikelse att Sverige hamnade utanför prispallen. Trodde inte att Sverige
skulle förlora så stort som 8-3 till USA. Man kan säga att Finland knäckte ryggraden på Sverige och från den chocken återhämtade inte Sverige. Vi får vara glada att guldet hamnade i Norden och inte till Putins Ryssland
Annons
Ja, besvikelsen är monumental, och jag lider allra mest med spelarna. Det märktes genom hela turneringen att de var helt inställa på att spela final. Givetvis var det guldet som hägrade, speciellt för de spelare som aldrig mer får spela Junior-VM. Dock tror jag att de hade klarat att ta en förlust mot Ryssland i en eventuell final bättre än att förlora mot Finland på bortaplan. Jag minns ju hur förkrossade spelarna var efter att de för två år sedan förlorade mot Finland på hemmaplan i Malmö. Inte nog med det. Finland är nu dubbelt så framgångsrika i maratontabellen med fyra guld genom tiderna, mot Sveriges två. Sverige måste nu vinna två finaler i rad för att komma ikapp sitt nordiska grannland. Jag tror att den uppgiften blir mycket svår, eller näst intill omöjlig. Då hjälper det inte att Sveriges seniorlag, Tre Kronor, är hästlängder före Finland. Det är unga spelare vi talar om och jag tror att de tar en förlust, om möjligt, hårdare än de stora Kronorna. Vi får hoppas att både Juniorlandslaget och Tre Kronor får nya coacher som verkligen kan stimulera och inspirera. Grönborg klarade tyvärr inte den uppgiften.
För snart 3 år sen ville du byta ut Pär Mårts men nu duger han. Ge Rickard 3 år så kanske även han duger.
För övrigt önskar jag Dig och alla andra här en god fortsättning på 2016
Tack, BoboSlacke, och God fortsättning till dig också !! :) Som jag skrivit tidigare ångrar jag att jag krävde Pär Mårts avgång för tre år sedan. Jag gav honom inte chansen att visa hur duktig han är. I dag har jag ett mycket stort förtroende för honom och tycker att det är slöseri med resurser om han slutar. Min stora önskan är att han fortsätter och att Rikard Grönborg aldrig tillträder. Det finns ingen spänning eller energi runt honom. Han försöker släta ut och förklara när motgångarna kommer på rad, men hans uttalanden faller platt till marken. Kanske det är därför Juniorkronorna inte lyckas uppbringa den entusiasm som krävs för att klara svåra matcher, som finaler och semifinaler. Jag hade väntat mig mycket bättre under dessa tre år, men nu är det över och besvikelsen är mycket stor.
Goddag på 13-dagen. Livet måste gå vidare, dock har man ju lite svårt att fatta här vissa saker, om man nu tänker sig att spelarna hade klarat av motståndet på ett bättre sätt, då hade väl Grönborg varit ok , eller? Klart att laget fick en onödigt stor smäll mot USA, det kan man ju säga, men knappast den nämnde Grönborgs fel, motståndarna jobbade hårdare och hade turen på sin sida också då och då. En sak vi oftast glömmer i sådan här sammanhang är ju bara det att vårt lilla Sverige har ju inte samma resurser som länder med flera ggr större antal invånare, så har det ju alltid varit. Ok,nog om detta nu, god forts. L.
Ja, lagera, du har rätt i att Sverige är ett litet land. Trots detta är vi ju en av de fyra stora nationerna i Hockey-världen (Kanada, Ryssland, Tjeckien och Sverige). Det gör ju att Juniorkronorna har svårt att se varför de skulle vara sämre. För faktum är att Sverige har förlorat 19 av 20 matcher mot USA (eller något i den stilen). Genom att påtala detta och förbereda dessa unga killar på ett bättre sätt, hade de kunnat spela bättre, vunnit, eller åtminstone gjort en hyfsad match (reducerat förlusten så att säga). Mentalt blir det också extra tufft när ett ännu mindre land (Finland som bekant) vinner två guld på tre år. Jag vet inte hur man ska tänka inför nästa år, men något radikalt måste göras. Just nu är det svårt att se något ljus i tunneln.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem