Jag har lust att partionera om min hårddisk så att jag kan använda tre (!) operativ på min dator. Linux (för dagligt användande), Xp (Spelande) och 98 (min scanner/webbkamera fungerar inte till Xp
). Nåja.
Just nu har jag bara en partition och jag har tänkt dela upp den med programvaran Partition Magic för att slippa installera om mitt win98 med program. Nu kommer problemet:
Jag har hört det ryktas om att det skulle vara dåligt för hårddisken att ompartitioneras men ovan nämnda program. Är det någon som vet om det är sanning eller bara ett rykte? Eller ännu bättre kanske kan säga något konkret om vad som är bra o dåligt.

Just nu har jag bara en partition och jag har tänkt dela upp den med programvaran Partition Magic för att slippa installera om mitt win98 med program. Nu kommer problemet:
Jag har hört det ryktas om att det skulle vara dåligt för hårddisken att ompartitioneras men ovan nämnda program. Är det någon som vet om det är sanning eller bara ett rykte? Eller ännu bättre kanske kan säga något konkret om vad som är bra o dåligt.
Antal svar på detta inlägg: 27
Det är bara illvilliga ryckten. men du måste tänka till och läsa på om du skall ha flera os och olika filsystem, samt bestämma dig för vilken bootloader du skall använda , xp-s egen eller lilo/GRUB osv. sedan måste du ha klart för dig hur stora parttioner du behöver för de olika os-na. så att du inte dimenssionerar för små partitoner. Lycka till

I sånt fal får det nog bli GRUB för där kan man med ett relativt enkelt handgrepp lägga in en schnygg bakgrund så att bootloadern ser lite flashigare ut.
Vad jag förstått verkar det som att det är lite skitsamma vilken bootloader man har. GRUB och LILO har jag försökt att konfigurera men aldrig Xps.
Tack för tipset Göcke!
Är det någon som (på riktigt) har fått sin favorit hårddisk krashad pga Partition Magic? Annars så konfar jag om och hoppas på det bästa.
Vad jag förstått verkar det som att det är lite skitsamma vilken bootloader man har. GRUB och LILO har jag försökt att konfigurera men aldrig Xps.
Tack för tipset Göcke!
Är det någon som (på riktigt) har fått sin favorit hårddisk krashad pga Partition Magic? Annars så konfar jag om och hoppas på det bästa.
Johan , du har inte nämnt hur stor hårddisk du har eller vilken verssion av PM du tänker använda, det kan vara där som du har hört ryckten om att PM krachar disken, för att det fanns begränsningar i diskstorleken. och vissa filformat kan vara besvärliga. sedan är det ofta så att mbr är den del som får användarna att få gråa hår, krachar du den så måste den återskapas först. sen brukar det vara problem för användarna att de installerar i fel ordning av os-na så att det inte gick att starta någott os. osv. och hade man en tidig verssion av linux så fanns det en begränsning även där , att booten var tvungen att ligga innom ett visst område. tror att det var under 2GB gränsen. Tipset jag kan ge är att du partitionerar i fat32 eftersom det är det format som alla kan läsa och låt linux bestämma vilka format den vill ha på sin installation. och xp ställer ju frågan om du vill ändra under installationen.

Annons
Ehm, jag skulle aldrig låta PM komma inärheten av min dator, har arbetat i flera år med service på datorer. Sett dussintals med PM krashade diskar, totalt FUBAR.
Sannolikt är det så, att om man vet vad man gör är det inga problem, men det är bevisligen ett komplicerat program som KAN krasha disken.
Frexten, vad är det för Scanner / Webcam som inte fungerar under XP ?
Sannolikt är det så, att om man vet vad man gör är det inga problem, men det är bevisligen ett komplicerat program som KAN krasha disken.
Frexten, vad är det för Scanner / Webcam som inte fungerar under XP ?
PM? Aldrig hört ordet förut. Disken jag tänkte använda är en 40Gb:are IBM något.
Jag hade tänkt något i den här stilen: 2Gb Win98 (FAT32), 18Gb Xp (NTFS), 6Gb linux-Root (ext3) och 14Gb linux-/home. Som jag tänkt nu så krymper jag ner min nuvarande win98 partition till 2 Mb, installerar sedan Xp, installerar Mandrake på den återstående aktiva partitionen. Då lägger jag in LILO på en typ 100Mb boot. Borde fungera tycker jag om jag lägger in allt i den ordningen.
Jag tänker köpa en 200Gb lager hårddisk med FAT32 så alla kommer åt den. Det är lite därför jag orkar fixa runt såhär.
___
Webcameran är en Philips Toucam XSK/20 och jag har fått den att fungera både i linux och win98. Däremot fungerar den bara var tredje (?) gång jag startade upp Xp. Det känns inte riktigt bra med en random funkis eller inte. Philips hävdar att cameran ska vara kompatibel med någon drivrutin som hänger med Xp men det gör den inte. Inga andra drivrutiner finns som verkar fungera heller. Det är massor med folk som har problem med just den här kameran.
Scannern är en gammal Primax Colorado som kör via parallellporten. I och med att den är stenålder finns det bara drivissar till win95.
Jag hade tänkt något i den här stilen: 2Gb Win98 (FAT32), 18Gb Xp (NTFS), 6Gb linux-Root (ext3) och 14Gb linux-/home. Som jag tänkt nu så krymper jag ner min nuvarande win98 partition till 2 Mb, installerar sedan Xp, installerar Mandrake på den återstående aktiva partitionen. Då lägger jag in LILO på en typ 100Mb boot. Borde fungera tycker jag om jag lägger in allt i den ordningen.
Jag tänker köpa en 200Gb lager hårddisk med FAT32 så alla kommer åt den. Det är lite därför jag orkar fixa runt såhär.
___
Webcameran är en Philips Toucam XSK/20 och jag har fått den att fungera både i linux och win98. Däremot fungerar den bara var tredje (?) gång jag startade upp Xp. Det känns inte riktigt bra med en random funkis eller inte. Philips hävdar att cameran ska vara kompatibel med någon drivrutin som hänger med Xp men det gör den inte. Inga andra drivrutiner finns som verkar fungera heller. Det är massor med folk som har problem med just den här kameran.
Scannern är en gammal Primax Colorado som kör via parallellporten. I och med att den är stenålder finns det bara drivissar till win95.
I början av mitt användande av datorer (nåja) så partionerade jag om hårddiskar i mängd, bara på kul, för att se om jag kunde typ - prövade då bla PM .
Funkade bra - körde då win95 0 linux (så länge sen var det *S*) Hadde i alla fall aldrig problem med programmet. Fundera på vad du har på hårddisken som är oersättligt, bränn ner det på en cd o pröva, det värsta som kan hända är ju "bara" en hårddisk krach o ngra timmars jobb att återställa allt - men det är så man lär sig ju *L*
Lycka till Urban
Funkade bra - körde då win95 0 linux (så länge sen var det *S*) Hadde i alla fall aldrig problem med programmet. Fundera på vad du har på hårddisken som är oersättligt, bränn ner det på en cd o pröva, det värsta som kan hända är ju "bara" en hårddisk krach o ngra timmars jobb att återställa allt - men det är så man lär sig ju *L*
Lycka till Urban
Tja... du kanske har rätt. När jag lägger ner tid på att göra om hela systemet är det väl bäst att göra det bra redan från början. Och då kan jag ju formatera allt som vanligt.
En bra tanke. Den får jag överväga.
En bra tanke. Den får jag överväga.
Jag har en sån scanner och den funkar väldigt bra i XP, har drivrutiner du kan få, maila bara.
Mvh L
Mvh L
Jag skickar ett mejl bums! Jag anar att det inte är samma skanner vi har men det är ju verkligen värt att pröva.
Om det fungerar kommer jag vara dig evigt tacksam! =)
Om det fungerar kommer jag vara dig evigt tacksam! =)
m..., den krashade min dator.., alla min webdesign projekt och allt CAD. allt gick bort. Kunde alldrig starta up windows efter att jag kört det.
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem