Lördag 18 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: InternetStart

Pipande ljud!

Pipande ljud!

Godmorgon Internetstartspolare!
Har äntligen skaffat mig en lite modernare dator. Med datorn följde givetvis Windows XP! VAr ute och surfade och allt gick som det skulle. Fick för mig att jag via Windows Update skulle tanka hem uppdateringar till operativsystemet. Fixade detta och fortsatte att surfa. Nu uppstod ett konstigt fenomen. Ett pipande ljud lät från datorn. En hög ton som ligger och maler. Var bl.a. inne på DN.s hemsida och då läte det. ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Hejsan!
Det är många som föreslår att det är fläkten som brummar och alstrar ljudet. Fläkten har gå igång ett antal gånger och den är det inte. Det är jag säker på.
Det irriterande ljudet är högfrekvent och förekommer bara när jag är inne på nätet på den typen av sidor jag har beskrivit ovan. En eventuell fläkt kan ju inte gå igång när jag går in på en hemsida för att sedan stanna om jag går ur två sekunder senare. Den hade nog fortsatt och snurrat tills den hade kylt ner datorn till ett specifikt värde.
Kan det pipande ljudet ha att göra med någon mjukvara i datorn eller tror ni att det är ett hårdvaruproblem?

Ha det bra. Idag är det sol!

Håkan
aha en notbook. kan du ha installerat microsofts drivrutiner
för grafik-kortet över Dells egna?
jag skulle höra med dem på Dell supporten, om de känner igen symtomen efter en uppgradering.
Annars så skulle jag höra om det går att få reklamera varan.
Om det är svårt att höra varifrån ljudet kommer, så kan det gammla hederliga stetoskoptricket hjälpa. använd dig av en skjärnmejsel eller skruvmejsel och plasera spetsen på datorn och placera handtaget mot örat. med denna metod kan du förhoppningsvis avlyssna datorns yta och få en fingervisning varifrån störningen är starkast.
Ett tips är att du går in på dells amerkinska sida och kolla i deras användar forum där finns hur mycket information som helst om alla möjliga probelm...
Annons
Godmorgon!
Fortfarande engagemang runt mina ljud. Kul!
Det senaste i raden av analyser är följande. Var inne på den pipande sidan dn.se och sparade hem en sida. Gick ur internet sidan dn.se och in på den hemsparade sidan. Det pipande ljudet var kvar. Försökte även ta bort de delar av sidan som innehöll rörlig reklam men det hjälpte inte. Det måste innebära att det pipande ljudet inte har med internet att göra.

Ha det bra!
Håkan
Det är något som förbises här , tror jag.
Håkan vad för slags anslutning till internet har du, kör du adsl eller är det uppringande modem. och var du fortfarande ansluten till internet när du läste upp den sparade sidan.
Häkan: Jag har inte lösningen, men jag har samma problem på dn-s sida att det tjuter i högtalaren, men jag som har 50% hörsel hör inte detta utan att höja ljudet. detta ljudet finns kvar även om man sparar sidan via ie och bryter internetförbindelsen. men startar du om ie och öppnar den sparade sidan så slutar det att tjuta. alltså är det troligen så att en av reklam bannerna stör eftersom de inte kan laddas ned från det sparade. så länge de ligger inladdade i cachen så tjuter det. jag har sedan sett att ljudet följer reklambannern (unispam ,unisite,unismal) när den laddas hela tiden.
Jag har nu kontacktat DN och de skall undersöka saken.
mvh /göcke
Hejsan Göcke!
Får tacka för all den energi du lägger ner på mig.
Jag har en bredbandsanslutning via kabelteve Tele2.
Vad jag kommer ihåg var jag fortfarande ansluten till internet när jag testade hämtade dn-sidan.
Måste förtydliga mig att ljudet jag hör kommer INTE från datorns högtalare utan från någon annan del av dotorn.
Dina tankar runt att det är något som ligger och "snurrar runt" i dator kanske är en lösning. Det verkar så. Att det skulle ha någon form av koppling till den rörliga reklamen som förekommer bl.a. på DN:S hemsida är säkerligen troligt. Vill även förtydliga mig att denna störning INTE bara är på DN:S hemsida utan på andra sidor också. Konstigt nog inte på alla sidor med rörlig reklam. På IS finns ju också rörlig reklam men det fungerar ändå.
Kan jag på manuell väg tömma mitt cache-minne för att se om "det" ligger där?
Hängde inte riktigt med på vad du menar med unispam ,unisite,unismal!!

Ha det bra i vårsolen? =)

Håkan
Nätdelen som du har externt levererar 18-20v dc men stabbarna finns i din dator ......+5v 12v etc.
I dessa kretsar som är switchade kommer med hög sannorlikhet dessa ljud. Typiskt 40khz switchfrekvens och från dessa kommer parasitsvängningar som örat kan uppfatta. Alteftersom belastningen ändras kommer stabbarna att försöka hålla spänningen fast och då får man olika belastning/motstånd i denna del.
Hejsan HSV!
Det du skriver om nätdelen låter intressant. Innebär det att det finns olika kvalitet på dessa nätdelar som sitter i datorn? Genom att välja en annan modell eller annat datormärka kan jag då slippa detta oljud? Vad är det jag bör se efter när jag köper dator för att i möjligaste mån slippa dessa oljud? Går det att slippa dessa oljud?

Ha det bra!

Håkan =)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem