Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Glöm inte våra små vänner

Glöm inte våra små vänner

Det är nu ni skall hänga ut fettbollarna eller pannkakorna. Våra småfåglar vill gärna äta upp sig innan hösten/vintern kommer!

Att hänga upp bollarna i december är för sent!

EZ
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

EZ, tackar för påminnelsen, ska iväg i morgon och handla hem lite.
Tack för det Albin. Vad folk inte inser är att det är nu de behöver maten.

EZ
Å andra sidan behöver dom mat hela vintern också
Butikerna är lite sena med att plocka fram frön, nötter talgbollar o sån´t tycker jag. Brukar inte komma på plats förrän första snön dalar.
Är visst bara Granngården/Odal som har det tillgängligt i stort sett året om.
En annan sak, häng inte ut salta fläsksvålar, pippisarna blir så törstiga av det.
Annons
Att de behöver mat under hela vintern tyckte jag var självklart

Man skall, som du korrekt påpekar, inte servera dem salthaltig mat. Inte så mycket pga att de blir törstiga utan för att fåglar inte kan tillgodogöra sig saltet. Det samlas i deras kroppar och till slut dödar dem om den sammanlagda dosen är tillräckligt hög.

Du har helt rätt att butikerna är sena med att providera med diverse fågelmat i tid. Jag brukar i sådana fall köpa saltfritt, äkta smör och laga till härligt feta pannkakor som jag gör bollar av och serverar pippisarna på samma sätt som med talgbollar. De är helt galna i dessa pannkakor, framför allt talgoxar och blåmesar!

EZ
EZ:

Ok..jag brukar alltid hänga upp mina ganska sent men nu har jag lärt mig att man ska sätta upp dom nu.

Ska genast springa i väg och handla några om jag hittar dom i affären.

Nu blir dina pippisar glada Bubben. Faktum är att det är riktigt trivsamt att titta på de små liven när de pickar i sig. Min undulatflicka hade i fjol en talgoxe till kompis. Han kom varje dag, satte sig på fönsterblecket och lockade på Yrsa (undulaten).

Efter ett tag så blev de vänner och flög i luften på var sin sida om fönsterrutan. Det varade fram till ungefär nyår, efter det har talgoxen inte synts till igen. Antagligen är han död

EZ
Självklart är det i första hand talgoxar o blåmesar som uppskattar pannkaksbollarna, dom är ju i huvudsak inte fröätare. Havregrynsgröt är inte dumt det heller.
Själv häller jag året om ut mina Sångparakiters fröspill, det uppskattas även sommartid.
Skatorna snattar av hundmaten, det är kul att se hur snabba o listiga dom är
Ja, skatorna tycker jag är pest. De förstör den lilla nätpåsen som bollarna hänger i. När sedan innehållet ramlar ner i marken så slukar dem det inom några sekunder.

Visserligen kan man förstå att de också är hungriga men deras överdrivna fräckhet och glupskhet är lite irriterande ibland. Jag brukar ge skatorna lite överblivna köttslamsor, senor och kycklingskinn.

EZ
Jag matar också små fåglar med bl.a. talgbollar, nötter och solrosfrön.
Skatorna brukar få sina smakbitar på ett annat ställe i närheten.
Skator är väldigt läraktiga, så säger man till dom att inte ta maten från småfåglarna så gör dom det inte.
Men man måste ge dem ett alternativ emellanåt, då får talgbollarna hänga i fred.
Det är värre med hackspetten som inte alls bryr sig om några tillrop.
Dom vet nog om att dom är fridlysta så därför struntar dom i mina tillsägelser.
Men då tar jag och skrämmer iväg dom till grannen för att smaka på deras kattmat.
Tycker inte att det gör något för grannens katt brukar komma till mig och ta en liten fågel emellanåt.
Det får räcka med det här inslaget från mig för den här gången.
Ha det så bra!
Med vänlig hälsning. Torvar
Min aversion mot skator blev ännu starkare igår. De jagade en stackars björktrast så att den krockade med min fönsterruta och ramlade ner 2 våningar. Jag gick ner för att kolla fågeln, men den var död med bruten nacke. Skatorna satt runtomkring och kraxade

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem