Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Angående stängda raderade trådar

Angående stängda raderade trådar

Har en längre tid(tio år) retat upp mig på att moderatorn kan stänga
en tråd eller radera den utan att förklara sig.

Skall det var så "djävla " svårt att förklara varför han agerar så.

Det räcker ju med några ord.Men det är väl för jobbigt.

Vi tar en tråd som 20 st. har engagerat sig i och skrivit en massa .
Plötsligt raderas allt detta material på grund av ol...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

"Viktor och svenkalle!
Har ni någon gång skrivit ett inlägg som ni efter 10 minuter sett försvinna
i intet utan ett uns till förklaring. Nä,hä Tänkte väl det.Ni vågar inte skriva vad ni tänker."

Typiskt exempel på att det behövs folk som sköter sidan då fort någon skriver hur de ser på IS blir attackerade.
Varför är min fråga?

Självklart ska admin förklara för trådstartaren eller den som skriver olämpligt varför han el. hennes tråd/inlägg försvinner. Gör man inte det som admin på ett så här stort forum platsar man inte som admn. Lika lite som en medlem som inte följer eller sköter sig på ett forum.

Jag är admin på ett stort spelforum med över 1000 medlemar och där har vi väldigt tydliga och raka regler om vad man får posta och inte posta. Om någon skriver ett inlägg som bara uppviglar till tjafs 2 medlemmar i mellan får de båda mail om det. Håller man inte sig till ämnet utan går in på personnagrepp och kritiserar personers åsikter har man tydligt gått i från ett ämne.
Om en medlem bryter en regel får de ett mail, en tillsägelse
Fortsätter de med olämligt uppträdande får det ytterligare ett mail där de har 3dgr på sig att själva ta bort det de har skrivit. (omöjligt att göra på detta forum då den funktionen inte finns)
Görs inte detta så stängs de av 2-4v

Sen är det så att regler tolkas olika men man måste förstå att när man blir medlem på en sida så kan man inte få rätt i allt. Admin har sista ordet och gillar man inte det så har man valet att antigen lämna eller rätta sig i ledet.
Om man tycker en admin missköter sig tycker jag att man ska rannsaka sig själv först och fråga sig själv om man är felfri.

Men att sitta och tjafsa genom textinlägg på ett forum och gå på personers åsikter i ett ämne är inte att disskutera.
Det bevisar bara att man inte har mer att säga i själv ämnet.
Det är fruktansvärt lätt att misstolka andra i text. Går man direkt till angrepp på forum? Reagerar man likadant IRL? Klarar jag inte av att bli kritiserad? Måste jag verkligen skriva ett svar ?Tar jag med mig disskutioner på nätet i min vardag? Sitter jag och är uppröd över hur andra skriver?
Hade jag betett mig likadant om jag träffar dem på stan?

Att slänga skit på nätet är lättare än att se sig själv i spegeln, du ser ju inte personen framför dig och du kan med ett enkelt klick stänga ner fönstret så är det borta.
Runt ett tiotal personer som jag har mött på nätet har jag träffat och när de sedan inser att de har vart otrevlig mot mig på forum mm vågar de inte se mig i ögonen.
Svar på detta inlägg tex, kan jag välja att läsa eller helt och hållet skita i.
Friheten med forum
Ett förslag bara vad det gäller trådar som plockas bort, låses eller dylikt.

Ställ upp alla "fixade" trådar i en lista där åtminstone trådtiteln finns med och en kort förklaring till varför aktuell åtgärd vidtogs. Den tydligheten och öppenheten tror jag skulle vara bra här på forumet.
Tack huckleberry för att du delade med dig av dina erfarenheter. Det verkar som du har en gedigen kunskap inom området som vi kan ha nytta av.
Annons
Jag har märkt att en del medlemmar inte har tyckt den här diskussionen varit givande, men för min del har den givit en hel del kunskap om IS, som jag såsom tämligen ny medlem har kunnat ta till mig.

Jag har förstått att vi kan vara känslomässigt på väldigt olika plan, för min del anser jag att kritik är en form av utbildning, tänk er ett forum som detta där alla vore överens, inte hade jag på ett sådant forum fått lära mig så mycket som under den gångna helgen, fått lära mig så mycket om IS, om ingenting hade blivit ifrågasatt, inte hade jag fått lära mig någonting om mina vänners personligheter.

Mina åsikter här på forumet är inte framförda för att skapa osämja, de är skrivna för att jag vill ha ett Forum där jag öppet kan ventilera mina åsikter, om jag vid något tillfälle sårar någon så är det beklagligt, men avsikten med forumet tror jag inte är att man skall sitta i en "skyddad verkstad", man skall kunna ifrågasätta trådar, berömma trådar, och nu har jag även lärt mig ta bort trådar.

Jag hakar på Huckleberrys förslag angående att själv kunna ta bort trådar, tycker det hade varit en bra ide, alla kan ha en dålig dag, och då kanske man dagen efter en insändare tycker att man inte borde skickat den, och själv åtgärda det.

Daniel och ni andra moderatörer. Ni gör ett utmärkt jobb, och jag har förstått att ni liksom all uppskattning jag ser att ni får, även vill ha kritik, för det är av kritiken ni lär er och håller på att bygga upp detta lands bästa "sajt". Tack

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem