Måndag 6 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Hobby och motor

Kamphundar

Kamphundar

Idag på TV diskuterades kamphundars vara eller inte vara, och som vanligt så skylldes olämpliga ägare för att det är så många dödsfall och allvarliga incidenter med dessa hundar.

Bl.a så diskuterades att ha tvång för sådana hundar att bära hundkorg, men det var inte tänkbart, för att då kunde hunden känna sig försvarslös.

Men alla dess människor som blivit anfallna och alla vi ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: «1 2 3 4 5

Ja du stadsloppan jag håller med dig! Visst är det hemskt att se hur dom behandlar hundar.
Då var det dags igen....

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1036448,00.html
Jag är ägare till en Rottweiler hane som är 4 år. Jag kan säkerligen trissa min hund att gå till anfall om jag så vill, men jag ser ingen anledning till att försöka ta fram sådana saker hos hunden. Jag har från första stund tränat hunden att lära sig att umgås med både barn och andra hundar. Det enda som jag undviker är att låta hunden springa lös tillsammans med andra han hundar, eftersom det finns rivalitet hanar emellan. Det jag menar är att det måste finnas ett ägaransvar hos dom som har hund. Jag har alltid min hund kopplad när jag går i bostadsområden och på allmän plats, och kommer det folk i skogen när jag är ute så kopplar jag hunden innan dom har hunnit komma fram där vi är. Det gör jag för att folk skall känna sig trygga och inte behöva vara rädd. Det finns ju faktist folk som är hund rädd och det måste man respektera. För övrigt så leker min hund med andra hundr som är mycket mindre än honom själv! och det går aldeles utmärkt.
Annons
Djingis! Tyvärr så är långt ifrån alla som du. "Kamphundar" införskaffas oftast för att ha som skydd och till hot av folk och fä. I Tyskland räknas även boxern som kamphund!? I Norge har det ju fallit ganska bra ut med ett förbud mot kamphundar. Vet inte själv om det är rätt väg att gå. Kanske en license/körkort för den typen av hundar. Tänk om alla vore som Cesar Milla (tror att han heter så), hundpsykologen i TV!
Jag tror nog att dessa människor ändå fixar en kamphund på olika sätt, trots "lämplighetsintyg" eller kurser.
Jag vet att det inte alltid är ägarens fel. Utan dessa hundars gener är präglade på det viset att om det uppstår en situation där hunden känner sig rädd eller hotad, då triggas "attackgenerna" igång. På precis samma sätt som det finns jakthundar som är avlade för att nå bästa resultat för jakt. Sen beror det på uppfödaren hur "noga" denne är med vem hon låter tiken para sig med. Vill man ha en hund som har bra psyke, så får man ju inte låta avla fram en hund med en hanhund som visat sig ha ett dåligt och oberäkneligt psyke. Och vice versa, så är det ju helt naturligt att man inte använder vilken tik som helst till avel. Tror att det kan finnas inom kamphundsuppfödare fler oseriösa uppfödare än när det gäller andra raser!!!

Sen har naturligtvis alltid hundägaren stor betydelse. Ju mer osäker en hund är, desto mer stabilitet och trygghet.

Sida:
« 3 4 5


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem