Jag har installerat XP på min gamla HemPC (förut win98) men får inte till det så att modemet fungerar.
- XP hittar modemet och installerar det.
- Dock heter modemet inte samma som för Win98
- Först klagade modemet på att den inte fick 'dial tone' så jag klickade bort att modemet ska vänta på 'dial tone'.
- Nu hör man att modemet slår alla siffrorna men det kommer aldrig något svar.
- Provade att ringa mitt mobilnummer med samma resultat.
- Tror att modemet lyckas få 'dial tone' då jag har en gamal analog telefon som plingar till när något 'lyfter på luren'.
Finns det någon AT-kod för att göra en 'Off-hook'?
Verkar som att inte alla nummer skickas iväg?
Skumt att modemet inte får 'dial tone' utan att klicka bort detta val?
Andra förslag?
- XP hittar modemet och installerar det.
- Dock heter modemet inte samma som för Win98
- Först klagade modemet på att den inte fick 'dial tone' så jag klickade bort att modemet ska vänta på 'dial tone'.
- Nu hör man att modemet slår alla siffrorna men det kommer aldrig något svar.
- Provade att ringa mitt mobilnummer med samma resultat.
- Tror att modemet lyckas få 'dial tone' då jag har en gamal analog telefon som plingar till när något 'lyfter på luren'.
Finns det någon AT-kod för att göra en 'Off-hook'?
Verkar som att inte alla nummer skickas iväg?
Skumt att modemet inte får 'dial tone' utan att klicka bort detta val?
Andra förslag?
Antal svar på detta inlägg: 20
Prova att hitta XP drivrutiner till modemet
Hej Manuel
sven är nog inne på rätt spår , skulle bara fråga vad det är för model/fabrikat på modemet som du försöker att sparka igång.
de specifika AT-kommandona för ditt modem bör stå i manualen och hur initsieringen skall gå till.
sven är nog inne på rätt spår , skulle bara fråga vad det är för model/fabrikat på modemet som du försöker att sparka igång.
de specifika AT-kommandona för ditt modem bör stå i manualen och hur initsieringen skall gå till.
Har du stoppat i sladden i modemet? ;)
Annons
drivrutiner ligger sanolikt bakom detta....ex mitt nätverkkort hittas och installeras av xp...men endå kommer jag inte ut på internet utan installera kortets egna drivrutiner.

svettlöken det hade inte med o göra att du inte hade fått något ip-nummer då?
nej xp gör en del installationer ganska så dåligt...

Göcke, XP installerar ett modem med namnet Sonic Blue SUP 2380 DataFaxModem medans i Win98 hette det SupraExpress 56i PRO Series...
Till HemPCn fick man inte med så mycket och kommer inte ihåg att jag sett några modem manualer.
Hittade just sidan http://medmera.artisan.se/gandalfsupport/20_faq.html där det verkar som dessa två namn hör ihop...
Till HemPCn fick man inte med så mycket och kommer inte ihåg att jag sett några modem manualer.
Hittade just sidan http://medmera.artisan.se/gandalfsupport/20_faq.html där det verkar som dessa två namn hör ihop...
Tack Manuel , då skall vi spåna vidare vad som kan vara felet.
Manuel , glömde att man kan testa att prova köra standar modem valet i windows när man väljer att installera modem.
då körs ett rent rudimentärt snitt som M$ har. det andra är att i nyare och snabbare maskiner så kan man vara tvungen att sänka buffringen för att modemet inte hänger med.
då körs ett rent rudimentärt snitt som M$ har. det andra är att i nyare och snabbare maskiner så kan man vara tvungen att sänka buffringen för att modemet inte hänger med.
Har nu hittat sidan http://members.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=22879 där denna driver supraexpress56-2380_win2k_010. exe verkar fungera med XP.
Dock måste man bli medlem för att kunna ladda ner den...
Dock måste man bli medlem för att kunna ladda ner den...
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem