Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: InternetStart

Bild

Bild

Det är inte lätt att lägga till en bild i min profil den får ju inte vara större än 300kb alla bilder jag har i min dator är större, hur gör man?
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Leiake tack jag ska titta på TV
boax ! . . Precis som Göcke skrev byt från .bmp till .jpg.

Här kommer ett förslag om hur man minskar bildernas storlek utan att utseendet ändras nämnvärt.

Jag använder ett litet (i mina ögon) bra program som heter IrfanView.
Det finns att hämta gratis från < http://www.irfanview.net/ >.

Många bilder är i formatet .bmp och då är de i allmänhet några 100 kb stora.
Jag öppnar dessa bilder med IrfanView och väljer spara som. . Sedan väljer man format .jpg och sedan kan man även välja hur mycket av det ursprungliga som ska sparas. . Jag brukar välja 25-50 % och bildernas storlek minskas då till 30 till 100 kb. . Utan att bilden blir sämre. . Jag sparar den förändrade bilden med samma namn +1, +2 och så vidare. . Sedan öppnar man bilden och kan se att den inte ser sämre ut.
http://www.lekeberg.se/fritt_data.asp

Här finns en del gratisprogram bl.a Paintnet ett mycket bra bildprogram där man kan göra det mesta med en bild,dock inte animeringar Det finns ett svenskt språkpaket till programmet
Annons
Jag använder också irfanview.net som är på svenska och kan laddas ner gratis. Mycket bra bildprogram. Dock förminskar jag bilder genom att skicka dem med e-post till mej själv och det funkar. Sparar sen i ett bibliotek som jag kallar mailmindre.
Boax nu kommer jag igen. Du tog väl inte den översta bilden vid gemet när du tagit emot mailet. Då blir den för stor. Du måste ta den understa ...spara bifogade filer..då brukar iaf mina bli lagom små. Alla mina bilder har jpg format. Använder som sagt ovan Irfanview bildprogram.
Jag har laddat ner irfanview bildprogram och det verkar funka jag har lyckats ändra bild i min profil tack för hjälpen
Så bra boax men visst är det samma hund. Men kanske en annan bild ändå?
Det lyckades då till slut och nu har du ju också fått ett bra bildprogram.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem